Smygrevolt

Denna kandidat gjorde i morse smygrevolt. Efter en vecka på medicinavdelning var inte humöret på topp. Hade sett fram emot en vecka på akuten. Det är enda tillfället under medicin vi får träffa patienter som inte redan sorterats in i ett fack sjukdomsmässigt, som inte någon annan doktor redan varit och pillat på och listat ut vad de lider av. Akuten kändes därför lockande. I fredags när denna veckas placering delades ut blev jag tilldelad AVA. AVA!!!! Men, förstår ni vilket nerköp jämfört med akuten? Patienterna är ju redan besudlade av doktorers händer och diagnosen är i de flesta fall på plats. Suck och suck igen! Jojo, de som varit placerade där säger att AVA är bra, men det är ju ändå inte akuten......

I morse meddelade stackars kursare S, som dragit vinstlotten och hamnat på aktuen den här veckan, att hon fortfarande är sjuk. Hon kunde inte gå på sitt pass. Då flög djävulen i mig och jag gjorde osynlig revolt. Meddelade helt enkelt min handledare på AVA att jag var tvungen att gå till akuten klockan tio och att jag kommer tillbaka först i morgon. Lite fräck får man vara ibland.....

Dagen var, som tydligen alla måndagar är på akuten, rörig, stirrig och virrig. Många patienter och för få rum. Ändå ingen stress (ingen effektivitet heller iofs tänker den gamla organisationskonsulten/utvecklaren i mig ). Det var en lärorik dag. Jag har tagit första anamnes på flera patienter, lyssnat på hjärtan och lungor, kopplat EKG, klämt på bukar, skrivit röntgenremisser. Inte en enda patient har jag botat eller hjälpt. Men, vad gör det? Jag har haft skoj som bara den. Har alltid tänkt: Aldrig i mitt liv att jag ska arbeta på akuten. Men, kanske ändå?

Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Åh, vad kul det låter!

Postat av: Kandidat Dropp

Så himla, himla roligt!

2007-04-24 @ 22:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback