Jag - en bluff

Fick resultatet från internmedicintentan i går. Det är helt ofattbart. Godkänd! Hur gick det här till? Fyra dagars inläsning - det får man inte klara en tenta på. Den måste ha varit ovanligt lätt. Visserligen tyckte jag att jag kunde mer än förväntat när jag satt där. Men ändå! Facit får man när man går ut. Det vågade jag aldrig titta på. Jag visste ju hur mycket jag läst (eller snarare lite). I det läget får man helt enkelt inte klara en tenta. Det måste vara som de säger. Man lär sig massor ute på klinik under året. Varför tycker jag då att jag inte kan någonting? Känner mig som en bluff. Fråga mig aldrig några internmedicinska frågor av vikt - då tar jag väl död på er. 

Och det värsta är att jag framstår som en som bara säger att de nog inte klarade sig för att få en massa positiv feed-back. Sådant avskyr jag. Har massor av kursare som säger så, och ändå har de suttit dag ut och dag in. Trams. Har man läst mycket och är duktig kan man gott säga det. Då, och endast då, förtjänar man positiv feed-back. Jag har faktiskt svårt att glädjas åt mitt resultat. Känns inte som jag förtjänar det. Känns som om det gick alldeles för lätt. Jag - en bluff.


Kommentarer
Postat av: Mårr

Grattis!

Tro mig, det är inte för att få sympatier man säger att man inte tror man klarar sig även om man suttit dag ut och dag in och pluggat och svarat på alla frågor. Det kan kännas så ändå, för mig känns det så varje gång även om jag sen visar mig ha skrivit 90%. Åtminstone ska man inte vara så himla övertygad om att ALLA som säger så gör det för att få sympati, tror jag.

Postat av: Kandidat Dropp

Näe, så klart. Det är aldrig så att en sak gäller precis alla.
Så då får jag väl säga: Tack :-)
Det är ju i alla fall skönt att slippa göra en omtenta, även om jag inte tycker att jag förtjänar det.

2007-12-14 @ 18:03:25
Postat av: Mårr

Äsch, känner man på sig att man inte kan tillräckligt är man nog smart nog att täppa till de hålen innan man äntrar arenan - det är nog dem som är fullständigt övertygade om att de kan och vet allt om medicin för att de läst medicinkursen man ska vara orolig för.

2007-12-14 @ 19:31:46
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Asch, jag la precis en kommentar på din sida. Hamnade under doktor..... lyckas inte kommentera längre.

2007-12-14 @ 21:13:48
Postat av: Kandidat Dropp

Jo, du har rätt. Än finns det tid att täppa till hålen.

2007-12-14 @ 21:14:20
Postat av: Lotta

Grattis! Och som Mårr skriver; det är bättre att vara medveten om bristerna. Och att slippa en omtenta måste vara guld värt!

2007-12-15 @ 09:36:56
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Kandidat Dropp

Tack! Jo, nog är det skönt att ha blivit godkänd på denna jättetenta på första försöket.

2007-12-15 @ 14:38:22
Postat av: Mi

Hurra och grattis!

Apropå den där känslan av bluff: jag har väntat hela tiden sedan jag började jobba på att de ska komma på att jag är en bluff och absolut inte kan ett skvatt. Fast sedan visar det sig emellanåt att man kan en hel del. Märkligt! För ändå känner jag mig som en stor stor bluff.

2007-12-16 @ 01:01:02
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Tack Mi, och tack för senast. Trevligt och gott!

2007-12-16 @ 15:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback