En hel Spik

Tja, då var hela Spiken avklarad för den här gången utan att jag gjorde bort mig alltför mycket. Det gick rentav bra. Konstigt nog önskar jag att jag fick höra om fler områden jag kan förbättra. Som det är nu hör jag mest bara bra saker och det oroar mig. Är det någonting jag missar? Är det någonting de inte talar om för mig? Jag går bara och väntar på att bomben ska explodera i knät på mig.......
Det kan inte gå så här lätt....

Min patient under Spiken var en söt liten gumma, vi kallar henne X. Rumsgranne med den kvinna vi undersökte i går. X blev så avundsjuk på att den damen fick en hel timmas uppmärksamhet i går och en fullständig status att vi bara var tvungna att ha X som patient idag. Väldigt rart! Hon berättade glatt om allting och var tålig under undersökningen. Det är de allihop. På förmiddagen, innan Spiken ägde rum, var vi inne hos några olika patienter för att lyssna på "spännande blåsljud". Nio kandidater och en KLASS (klinisk assistent) travade in  till patienterna. Två i taget tryckte vi stetoskopen mot bröstkorgen på patienterna som satt i obekväma ställningar, medan övriga kandidater stod och tittade på. I det läget mådde jag faktiskt lite lätt illa. I mina ögon är det ett klart övertramp mot den personliga integriteten. Halva gruppen kandidater i taget hade räckt och blivit över......

Jag delar inte alls min kursares uppfattning. Han som sa att "han måste minsann få sin utbildning".  Är vi till för patienterna eller är de till för oss? Jag är ytterst tacksam för att det finns patienter som ställer upp, men jag respekterar också de patienter som av olika skäl inte vill ha en eller flera stirrande kandidater med. 

Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Hm, ja, det där är en svår balansgång. Även för oss ibland. En del djurägare tycker det är helt ok att vi är med och glor och utför saker som vi aldrig gjort förut. Den del säger ifrån. Och ibland känner man själv med någon slags magkänsla när det är dags att avlägsna sig. Visst är vi till för patienterna, men för att vi ska kunna vara det måste vi ju också öva oss. På patienter. Det blir lite moment 22 ibland :-|

Postat av: Mårr

Reagerade precis som du när vi skulle lära oss lyssna på lungor och blåsljud och allt vad det var, 12 stetoskop på en patient, jag lyssnade i max en sekund och hörde förstås inte ett skit, för jag led så med patienten....verkade inte som om någon annan kände som jag.

2007-01-30 @ 20:45:17
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Skönt att höra att man inte är ensam om sina tankar...

2007-01-30 @ 22:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback