Fredag 1/6

En hel veckas semester får Mr H och jag tillsammans i sommar. Den veckan börjar idag. Den sammanfaller med att fönstren i lägenheten renoveras. Att tillbringa veckan tillsammans med hantverkare och slipdamm känns inte som ett alternativ, speciellt inte som vi redan hört hantverkarna halva förra veckan och hela den här rumstera om i trappuppgången bredvid.


Letade därför efter en restresa. Det blev Kreta efter uteslutningsmetoden. Bulgarien var inte jag intresserad av och Turkiet var inte Mr H intresserad av. Flygesan blev händelselös, om än något längre än planerat. Kraftig motvind hela vägen ner gjorde en mellanlandning med tankning i Berlin nödvändig. Lilla MD81:an vi flög hade inte stora tankar nog att klara resan i ett svep. Under mellanlandningen höll Mr H noga koll på tankningsgrabbarna så att de skötte sig. Han blev lite fundersam när de var tvungna att kontrollera manualen innan tankning. Nybörjare med andra ord. Men vi kom ner välbehållna så det var väl bra att de läste lite i manualen.

 

För en total kostnad på 2200 per man räknade vi inte med att lägenheten vi hyrt skulle vara någonting att ha. Troligen slitet och ruffigt. Döm om vår förvåning när vi slog upp dörren och hittade världens raraste lilla tvårumslägenhet med balkong precis vid poolen. Här skulle vi kunna vara i flera månader. Hotell Katerini i Platanes, precis utanför Rethymnon är stället ifall någon undrar.

 

image284

Enda kruxet är att Mr H är skeptiskt inställd till att det använda toapappret ska till korgen bredvid toaletten istället för ner i toaletten. Förhoppningsvis har jag övertalat honom om det kloka i att inte trycka ner papper i toaletten genom min historia om en annan greklandsresa. Den gjorde jag för en sisådär 13 år sedan med kompisen S till just Kreta. Chania den gången. Hon och jag hade en ganska rejäl diskussion huruvida man skulle göra som reseledarna sa och stoppa pappret i papperskorgen eller toaletten. Jag röstade för papperskorgen, hon för toaletten. Någonstans fick jag för mig att allt var frid och fröjd och att vi hade beslutat oss för att papperskorgen gällde. EEEeeeeeh! Helt fel! Den saken blev jag varse en dag när det plötsligt kom upp avloppsvatten ur duschen. Någon i vår lägenhet (och denna någon är inte jag) hade spolat ner toapapper i toaletten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback