Lördag 2/6

Det har varit en lat dag. Vår vana trogen var vi uppe med tuppen. Då var det förstås inga affärer öppna där vi kunde köpa frukost. Istället blev det en rekognoseringstur i byn och ner till stranden.

image290

image288

image289

image287

Oj, så många vackra stenar det fanns. Plockade massor att ta hem och stoppa i min stentrumlare som jag ska köpa en dag, tills Mr H fick mig att inse det vansinniga med den iden. Så nu ligger stenarna kvar på stranden och glänser.

Strosade runt tills affärerna öppnade och vi kunde köpa frukost. Det blev färska tomater, yoghurt söt som en dessert, och alldeles färskt, fortfarande varmt bröd. Det hela avnjöts i solen på balkongen.

image285

 


image286

Eftermiddagen tillbringades med var sin bok i handen på stranden. Vi är så lata som det bara går att vara. Fast det är svårt för mig. Lätt ångestframkallande faktiskt. Luther sitter som vanligt på axeln och piskar på. Jag kan inte ens strosa i lugn takt, trots att vi har semester och det är varmt ute. Berättade för Mr H att jag i alla fall försöker dra ner på tempot. Mr H kommenterade det hela med orden: Ja, du har både Luther och generna mot dig.

image291

image292

Att duscha på morgonen på Kreta tillhör nog inte vanligheten. Här duschar man på kvällen när solens strålar värmt varmvattensberedaren på taket, det är jag övertygad om. Någon elektrifierad uppvärmning av varmvattnet verkar inte finnas. Tro mig, jag försökte duscha i morse. Temperaturen på vattnet kan i bästa fall beskrivas som fesljummen.


image293

image294

Det är helt klart lågsäsong just nu. Turisterna har ännu inte riktigt invaderat Kreta för i år. Kanske är det därför det känns så lugnt här. Inte det vanliga grekiska larmet med bilar som tutar oavsett tid på dygnet, horder av människor vart man går och discomusik så det ekar mellan väggarna. Eller så beror lugnet helt enkelt på att det inte något partyställe vi hamnat på. Mest panschisar och barnfamiljer här. Passar oss gamla stofiler perfekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback