Body over mind

Nya doktorn vill se mina gamla journaler, ända sedan Lundatiden. Med två kroniska sjukdomar känns det ibland som om kroppen lever sitt eget liv. Just nu löper den amok. Helglektyren har därför bestått av mina gamla journalkopior som tillfälligt befinner sig i min vård innan de ska lämnas över till nästa doktor.
Lektyren har gjort mig synnerligen förbannad. Sanningen var tydligen ingenting jag som patient behövde veta då. Gränsfall till adenocarcinom. Högt differentierat visserligen - men, ändå.....
Vad ska man säga till sin patient? Vad ska man inte säga? Det tål att tänkas på.
Jag blev botad och sedan då.........

Kommentarer
Postat av: Ingenjörn

Man förväntar sig på något vis att man ska få reda på allt som kan spela någon roll av sin läkare. Om inte jag hade varit så förbaskat översynt att jag lyckades läsa doktorns skärm från 3 meters håll när jag satt uppflugen på britsen så hade jag aldrig fått reda på att jag hade ett avvikande TSH. Grrr...ibland blir man riktigt tvärilsk på vissa läkare! Jag kan förstå att det är svårt att veta vad man ska säga och inte säga, men mår man som patient verkligen bäst av att inte veta? Jag tvivlar! Utan korrekt info kan jag ju inte själv bestämma om jag vill ha en second opinion, om jag behöver oroa mig för något, om jag faktiskt kan luta mig tillbaka och slappna av. Hm, jag skulle nog kunna skriva rätt mycket om det...

Jag är i alla fall fullständigt övertygad om att du kommer att bli en läkare som har en uppriktig dialog med dina patienter. :)

Postat av: Kandidat Dropp

Jo, man kan ju hoppas att jag lärt mig någonting av det här....

...och jag förstår att du blev tvärilsk.

2007-03-11 @ 21:19:01
Postat av: Ingenjörn

Jag tror att du kommer att kunna känna av vilken våglängd din patient är och stämma av hur mycket info de vill ha just där och just då. Jag kan inte tänka mig att du skulle undanhålla dina patienter information, det är inte din stil! :)

2007-03-11 @ 22:10:51
URL: http://ingenjor.diaryland.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback