Pappersexercis

Nu vet jag vad de menar med att läkare bara vänder papper och administrerar nu för tiden. Första dagen idag av två veckor på strokeavdelningen och jag har knappt sett en patient. Först var det sittrond med överläkare, underläkare och sköterskor. Så var det rond på avdelningen med samma gäng. En liten fikapaus. Därefter rond igen, fast den här gången utan överläkare men med sjukgymnast och arbetsterapeut.  Dags för lunch. Diktering av epikriser (närmare bestämt tre) och ett antal konsultremisser samt intyg till försäkringskassan och remiss för flytt av patient (vad det nu kan heta på fikonspråk). När det var dags för eftermiddagsrond smet jag med en patient till ultraljud av carotis (fick åka truck igen, minsann. Undrar hur många av mina kursare som lyckats med konststycket att åka truck två gånger på mindre än en vecka :-)  ).

Ultraljudet drog ut på tiden och med andan i halsen rusade jag hem, tryckte i mig mat på två röda, grabbade Lilla Besten och drog på hundkurs. Lilla Besten var överlycklig över att få gå på kurs. De gamla kompisarna Zingo och Lipton plus fyra nya stjärnor var där.  Dessutom serveras det ju falukorv i mängder för att trigga motivationen. Helt i extas var Lilla Besten. Svansen viftade så hon höll på att vifta omkull sig själv.  

Åter till det där med administrerandet. Fyller läkarsekreterare någon funktion? I min värld ger det bara läkarna extrajobb. Jag funderar och funderar. Ni som varit med lite längre måste kunna hjälpa mig med poängen. Jag ser den inte. För mig hade det gått fortare att själv skriva in det som ska in i journalen. Betydligt fortare än att diktera på band, spola fram och tillbaka och lägga till på bandet, spara, för att när läkarsekreteraren skrivit in det åter igen ta upp det och läsa igenom det och signera. Enda möjliga fördelen är att säkerheten ökar genom att man tvingas läsa igenom det skrivna extra noga eftersom någon annan skrivit in och att man mellan diktering och genomläsning får en liten paus som förhoppningsvis hjälper till att bryta eventuella tankevurpor man har. Eller? Vad är vinsten? Vari ligger effektiviteten? Jag ser det inte. Hjälp mig ni som vet. Är läkare bara datorfientliga? Det kan väl ändå inte vara så att läkarsekreterare finns kvar för att läkare är för "fina" för att skriva in själva?

Kommentarer
Postat av: Skylla

Ja, alltså, jag har inget emot läkarsekreterare, men jag är definitivt böjd att hålla med dig. Det spelar ingen roll hur snabb och van jag än blir på att diktera, jag kommer i alla fall göra allt snabbare om jag får göra det själv. Dessutom kan man börja skriva det som går att skriva långt, långt innan det är någon idé att börja diktera. Och läkarsekreterarna skriver i alla fall inte det man säger - vilket möjligen beror på att jag pratar otydligt, men icke desto mindre, problemet kvartstår. Och kolla bara hur alla läkares "osignerade" ser ut. De är ju kilometerlånga. På StEriks (ögonsjukhus) skriver läkarna själva. Läkaren jag gick jour med sa att det var oöverträffbart mycket snabbare. Å andra sidan är ju en medicinarjournal vanligen omständligare än akutögonjournaler. Nå ja...

Summa sumarum: Jag håller med dig!

Postat av: Kandidat Dropp

Ingen ledtråd där alltså ....
Nåja, det är ju skönt att höra att någon annan har samma tankar.

2007-03-27 @ 12:34:59
Postat av: Mårr

För mig går det också snabbare att skriva själv - glömmer aldrig hur en kardiolog i somras pratade om i en hel VECKA att jag skrev en epikris direkt in i journalen - han tyckte inte jag var klok. Å andra sidan tror jag de flesta läkare är ganska usla på att hantera ett tangentbord, det är mycket pekfingervals och ovana vid datorer. Sen är det väl även så att sekreterare gör annat än skriver - de skickar kopior åt höger och vänster och letar adresser till vårdcentraler och några hundra saker till, det kanske man INTE ivll bli sittande med själv.
Men, på det stora hela håller jag med, och jag tror att det om säg 10 år kommer att se annorlunda ut, när de flesta är vana att skriva och förhoppningsvis systemen mellan sluten- och öppenvård inte har vattentäta skott mellan sig.

2007-03-27 @ 18:33:39
URL: http://www.minplats.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback