Underhållning

Det är underhållande att titta på schlagerfestivalen med Mr H.
Sanna Nielsen kommenterade han med orden:
"Kolla hon har lånat Carolas fläkt. Och Tina Turners danssteg. Undrar vems brösten är? (Ibland är jag glad att det bara är jag som hör vad han säger) De är nog köpta. Låten döpte han snabbt om till "Tjatar du, så tjatar jag".

Det är längesedan jag slutade gå på bokrean. Det finns helt enkelt inte utrymme för den, varken i rum eller ekonomi. Men när jag gick förbi böckerna på ICA Maxi slank ändå "Främmande fågel" av Anna Jansson ner i väskan. Tror att det var
Sivskatan som tipsade mig om den. Läskigt scenario. Ännu läskigare när man tänker på att det inte är helt orimligt. Tyckte om boken, fast upplevde den som lite rörig. Å andra sidan var jag inte helt fokuserad när jag läste den, så .... rörigheten kanske bara fanns i mitt huvud.

Sista av alla bloggare är jag väl att anta utmaningen från Mårr och Skylla. Sex konstigheter (alla skämt om sex i det här sammanhanget verkar vara använda, så vi går raka vägen till konstigheterna). Synd bara att man inte får skriva fler än sex konstigheter. Efter att ha tänkt till ett tag finns en lång, lång lista.

1) Blir tokig av idisslare. Tuggummituggande individer borde enligt min åsikt skjutas. Det finns inget mer enerverande än vuxna människor som sitter med öppen mun och frenetiskt snaskar på sitt tuggummi.  Skulle kunna räkna upp tusen skäl till varför och berätta om exakt hur högt (eller snarare lågt) jag anser att de står på mänsklighetens skala. Alla mina fördomar kommer till dager i detta ämne och jag nöjer mig med att säga att mitt huvud direkt kopplar till WT/TPT (skriver inte ut vad det är för då blir det alltför tydligt hur fördomsfull jag är).

2) Nästan lika irriterande som tuggummituggande individer är folk som inte kan sitta still. Som hela tiden spritter med sin fot eller sitter och trummar med fingrarna eller skakar på benet. Jag måste ha några extrakänsliga vibratorreceptorer i min kropp som sätter på stora larmet när folk gör det för jag känner mig närmast hysterisk. Många är de som suttit bredvid mig och fått en hand på låret med orden "Snälla, sitt still". Men, jag klarar inte av att sitta bredvid en människa som "studsar" varken på en tre timmar lång föreläsning eller på tunnelbanan. De där vibratorreceptorerna är extremkänslig hos mig. På tunnelbanan, på väg till jobbet i Stockholm kunde jag plötsligt känna en irritation i kroppen - som om hela jag skakade. Tittade mig vaksamt omkring. Mycket riktigt. Någonstans satt det alltid någon och skakade på benet. Det är underligt - det kunde vara tre meter bakom mig och jag kände det i hela kroppen.

3a) Jag är inte skrockfull. Sådant larv tror jag inte på. Ändå spottar jag tre gånger när en svart katt korsar min väg.
3b) ...och ja, ända tills jag blev en 25 sådär dunkade jag mig tre gånger i ryggen när jag gick över en A-brunn.

4) Allting blir roligare med ljudeffekter. Det var någonting som blev uppenbart när brorsbarnen passades i unga (yngre) år. Så fort de var på väg att grina satte jag igång med ljudeffekter. Det hjälpte oftast. Nu behöver barnen inte ljudeffekter längre, men jag har fortsatt på egen hand. Ljudeffekter är bra när man häller upp saker, när man kör bil etc etc. Än så länge är jag inte så knasig att jag inte kan hålla inne med ljudeffekterna bland andra människor. Fast kör jag bil själv blir det ofta ljudeffekter. Och när jag åker med Mr H. Åker man bil med en gammal rallyförare så är ljudeffekter absolut legio.....

5) Jag blir förvånad när folk tycker om mig. Det räknar jag inte med.  Men, det handlar nog inte om dåligt självförtroende utan snarare en insikt om att man behöver lära känna mig för att uppskatta mig. Så de där som gillar mig direkt blir jag väldigt förvånad över. De som inte ger mig en chans och försöker lära känna mig, ja .... det bryr jag mig inte så mycket om. Har en egen liten teori om varför det är som det är, men den skippar vi ikväll.

6) Defensiva bilförare borde bli av med körkortet. De där som anpassar hastigheten till det sämsta väder som kan förekomma på platsen även om det just nu är exceptionellt bra väglag. Eller de där som måste stanna innan de vågar vända på ratten och göra en högersväng. Eller de som står i en korsning och inte vågar svänga vänster förrän det inte finns en bil på mils avstånd. Eller de där som inte vågar köra om 6:ans buss när den stannar på busshållsplatserna inne i stan. Senast idag var det en gammal tant som körde i 30 på 50-vägen. I sådana lägen måste jag om. Då är det skönt att kunna trampa plattan i botten på BMW:n och dra om. Och nej! Det är inte ett BMW-komplex jag lider av. Kände samma irritation i min gamla Toyota Corolla. Bara det att den var för långsam att köra om med, så då satt jag istället och blev en tvärilsken och farlig bilförare.

Kommentarer
Postat av: Mårr

Öppen-mun-tuggare borde arkebuseras, det är min fasta övertygelse. Risken är dock att du skulle vilja ta mig av daga om vi umgicks, för jag är en såndär som gärna rör på nån kroppsdel för jämnan, tänker oftast inte på det men ser det ibland. (Dock tror jag att jag oftast gör det "ljudlöst", sitter inte och sparkar på bänkgrannen framför och sånt enerverande som man råkar ut för ibland, jag är alldeles för rätt att folk ska bli förbannade på mig.)

Du verkar inte alls vara svår att tycka om (nu har jag ju knappt sett dig live, men ändå), jag tror jag väldigt sällan "inte tycker om" folk, med några få undantag. Förstår vad du menar ändå, jag tror heller aldrig att folk gillar mig och blir lika förvånad varje gång jag fått höra att någon trots allt gör det.

Postat av: Mårr

För RÄDD skulle det vara. Inte rätt. Håhå jaja.

2007-03-11 @ 14:24:34
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Ruffis

Ojoj, vi skulle få problem om vi sågs ofta :-)
Äh, skämt åsido. Jag vet att jag är oerhört fånig med det där!

2007-03-11 @ 15:57:43
Postat av: Mårr

Förresten hörde jag att du "ärvt" inte mindre än TVÅ...eh...udda gamla kursare från oss (eller ja, de var med under termin fem tror jag, efter att ha trillat ner från nån kurs över oss). En som bor i Västerås och en som har som en landningsbana på huvudet och har samma namn som en afrikansk kung. Rings any bells? :)

2007-03-11 @ 17:50:29
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Anonym

Många klockor klämtar!!!! Rena rama ehlgemålsringningen här ... och jag förstår precis....
Hur kunde du veta? Har du spioner hos oss? ;-)

2007-03-11 @ 18:18:18
Postat av: Anonym

Helgemålsringning, skulle det ju stå

2007-03-11 @ 18:18:59
Postat av: Mårr

Ehlgemålsringning är mycket roligare, hahaha!

Nja, en mötte vi en fredag och han frustade fryntligt att proppen i V-ås var jättebra, för där bjöds det på semlor minsann! (Fick en skräckvision av att man ligger på op-bordet, narkosen är inducerad men man är ännu vaken, och så kommer kirurgen in - och det är HAN, med grädde i mustaschen!!! Iiiiiiiiiiiiiiiih!!!!)

Den andre hade dr K stött på någonstans och han var sig tydligen helt lik. Man undrar ju verkligen över....det där. NÅT är galet, men vad?

2007-03-11 @ 19:36:26
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Iiiiiiiiiiih, där vill jag inte bli opererad!

2007-03-11 @ 20:05:00
Postat av: Ullis

Hör du du du..
"...utan snarare en insikt om att man behöver lära känna mig för att uppskatta mig."

Det där kan jag INTE hålla med om. Tycker inte att det var sårt att lära känna och uppskatat dig alls vännen! (Även om jag e världsdåligast på att höra av mig) Så det så. Punkt!

2007-03-18 @ 11:19:47
Postat av: Kandidat Dropp

Jamen, det är ju för att du är så lätt att vara med. Du ska se mig med någon som är lika inbunden som jag....

2007-03-19 @ 08:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback