Mellandag

Dagen idag kan väl i bästa fall beskrivas som en "mellandag".  Peppad av bara tusan anlände denna kandidat till avdelningen på det stora sjukhuset tio i åtta. Här skulle DC-konverteras (dvs ge patienter elstötar så att deras hjärtförmak slutade flimmra och istället slog normalt). Kursare efter kursare dök upp, däremot inga patienter, läkare eller assistenter. Vis av erfarenheten från patologikursen och liknande fenomen hoppade kandidat Dropp på avdelningssekreteraren och undrade stilla hur det låg till med dagens DC-konvertering. " DC-konverting?", sa sekreteraren med frågande röst och fortsatte, " Det blir det ingen idag. Assistenten är ledig. Det är planerat sedan länge". Eftersom det inte var hennes fel så lät kandidaten bli att ge henne ett blått öga och luttrad som denna kandidat är orkade hon inte ens bli förbannad. Fast surt konstaterade hon tyst för sig själv  att hade vi fått reda på det i går så hade denna kandidat tagit sovmorgon och stannat hemma hos Mr H och Lilla Besten resten av dagen. Det hade ju varit kul att se Mr H i vaket tillstånd innan söndag. Suck!
Nåja, jag fick i alla fall en himla trevlig långlunch med kursare AMK. Tack för den! Det är skönt att sitta och babbla :-)

**************************************

Nu har jag gått några veckor och klurat på det där med alkoholkonsumtion. Nästan alla patienter man frågar verkar sätta i sig motsvarande tre flaskor i veckan.  Vad är normalt respektive inte? Borde sätta mig och slå i böckerna. Vi har ju faktiskt läst det i skolan - men, det har fallit ur minnet. Är det någon som har lite statistik i huvudet?

Frågade faktiskt överläkaren på kardiologen häromdagen, apropå en av patienterna jag träffat på, vad som är normal alkoholkonsumtion. Alla som dricker mindre än du dricker normalt sa han lite putslustigt. Jamen, det går knappast protesterade jag. I det här hushållet är vi nästintill torrlagda. Förra gången jag pluggade spottade jag inte i glaset och Mr H har definitivt festat loss i sina dagar, men nu är vi alldeles för bekväma för att dricka alkohol. Unnar oss inte ens ett litet glas vin till maten. Vi festar på TAB X.a och Coca-Cola. Så kul är vi! Det är viktigare för oss att kunna hoppa in i bilen och ta en biltur när vi känner för det. Viktigare att vakna pigga och utvilade än att dela en flaska vin.

Tillsammans med överläkaren och underläkaren resonerade vi oss fram till en teori som vi alla trodde på. Någon som kan tala om ifall vi har rätt eller fel?

Teorin: 
2 standardglas (dvs ett glas rött vin eller en starköl) om dagen ger inga alkoholskador (fast kanske ett beroende?). Det skulle motsvara 14 glas i veckan = 2 flaskor vin. Men, om man väljer att ta hela veckans konsumtion på en dag så riskerar det att ge skador. Med det här tänket så är det väldigt många av de patienter som jag träffar som borde dra ner på alkoholkonsumtionen. Dessutom lärde jag mig på ett av jourpassen på akuten att förutom de "kända" alkoholskadorna så är alkohol inte bra för blodtrycket. Det höjer det. Så har man högt blodtryck ska man vara försiktig med alkoholen. Nå, snälla! Någon som kan upplysa mig om vad som gäller?

Mitt rara lilla kräk:
image278

Kommentarer
Postat av: ami

Tack själv :-), det var verkligen nice! Vi måste se till att ta den där långprommen vi pratade om förut, snart har jag all tid i världen! ;-)

2007-05-24 @ 22:22:46
Postat av: Lilla Mysan

Aha, då kanske jag ska börja bli lite svår på spriten för att få upp mitt blodtryck. Tack för tipset ;-)

2007-05-25 @ 00:09:08
Postat av: Kandidat Dropp

Snart, snart har vi sommarlov, Ami. Då kan vi promenera i massor.

2007-05-25 @ 06:14:25
Postat av: Lilla Mysan

Kandidaten står alltid till tjänst, Lilla Mysan. Orkar du i kväll så slår jag upp dörrarna till spritskåpet där finns tillräckligt för att höja trycket till stjärnorna... :-)

2007-05-25 @ 06:15:58
Postat av: Kandidat Dropp

.... här finns ju hur mycket som helst ... vi dricker ju aldrig upp det....

2007-05-25 @ 06:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback