Mindre jobb

När jag bestämde mig för att byta yrke var en av anledningarna att jag jobbade för mycket. Folk har skrattat mig rätt upp i ansiktet när jag sagt att jag ska bli läkare för att jobba mindre. Än så länge har jag lyckats hålla den mål-sättningen under studierna. Även om kliniken gör att man är i skolan på heltid, så är det ändå färre timmar per vecka än vad jag jobbat de senaste åren. Idag har jag gått med kardiologjouren. Dvs den kardiolog som tar emot remisser från andra kliniker och kallas till akuten när ambulansen kommer in med någon som medicinakuten bedömer som hjärtrelaterat. 

Kardiolog känns inte som ett blivande yrke för mig. Det har varit jätte-, jätteintressant. Otroligt lärorikt och roligt. Men, vi pinnade från ett ställe till ett annat och sökaren pep konstant. En stund avvek jag från kardiologjouren och följde en patient ,som hade en kraftig ST-höjning (= infarkt), till PCI och sedan CT-skalle. PCI:n har jag aldrig sett göras förut men satt där och fascinerades av vad man kan göra med tekniken. Medan jag satt och såg på öppnade man höger kranskärl och jag såg hur färgen bokstavligt talat steg i ansiktet på patienten och kallsvetten försvann. På mindre än 40 minuter hade de öppnat kärlet (ballongsprängning) och satt ett stent.  Trots det. Så där stressigt ska jag inte ha det på jobbet. Det får bli en annan specialitet. Förresten tänker jag aldrig mer ens jobba heltid om jag kan undvika det. 

Kommentarer
Postat av: Ingenjören

Endokrinolog kanske? Jag har sagt det förut, jag säger det igen...det behövs fler duktiga sådana!!
Förresten, påminn mig nästa gång vi hörs om att jag ska kopiera en skiva till dig. Magnus&Brasse har gjort en hysterisk sketch som heter Kirurgerna! Vi skrattade så vi höll på att byta fil av misstag igår när vi körde den i bilen.

Postat av: Kristin

Den med "Nu blir det kaffe med dropp"? Den är helt underbar! :)

2007-05-23 @ 17:37:47
Postat av: Kandidat Dropp

VA? Jag måste höra nu!!!!
...säger jag med mitt vanliga tålamod.....
....och förresten måste man säga allt på telefon :-( .....
....fast jag vet ju ändå, tror jag..............

2007-05-23 @ 19:30:34
Postat av: Ingenjörn

Precis den! Den är helt underbar, eller hur? Är det någon mer som vill ha en kopia kanske? ;)

2007-05-23 @ 20:31:41
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Måste finnas på nätet. Ge mig en ledtråd. Vad ska jag söka efter? Kaffe med dropp?

2007-05-23 @ 20:36:00
Postat av: Anonym

Nähäe, det var fel sökord. Fick upp en annan massa skit.....

2007-05-23 @ 21:28:42
Postat av: Ingenjörn

Nope, verkar inte finnas på nätet...jag letade igår efter att ha hört den i bilen. Snigelposten får ta hand om det hela!

2007-05-23 @ 22:12:38
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Aldrig trodde jag väl att jag skulle vara tacksam för snigelposten, men just nu så är jag det.

2007-05-23 @ 22:27:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback