Tårar

Jag är rädd för att gråta inför patienterna. Mina tårar är obarmhärtiga i sin ankomst. De kommer oavsett sinnesstämning vid glädje, ilska, sorgsenhet, oro. Oavsett sinnesstämning - helt enkelt. Det började 1989. 

Det räcker med att se en film /ett reportage om någonting som förändrar sinnesstämningen så kommer tårarna. Inte för att jag egentligen är ledsen utan för att jag på något sätt känner personens smärta. Men smärtan sitter inte i. Slutar jag se på filmen så stillar sig tårarna.

Jag har varit rädd för att patienterna ska starta mina tårar. Idag utsattes tårkanalerna för ett första test med en patient. För första gången träffade jag en patient som jag på flera sätt kunde relatera till själv - i sjukdomshistoria, i livet. Patienten var ledsen och orolig. Hennes tårar flödade. Men mina tårkanaler klarade det. De stod emot. Jag grät inte och det är jag stolt över. Visst blev tårkanalerna retade, men de lät inte tårarna rinna över. Det är bra. Patienten är då definitivt inte betjänt av att mina tårar flödar över, även om de kommer stilla och diskret så platsar de bättre i tårkanalen än rinnande nerför kinderna. Den här patienten gick bra, då behöver jag inte vara orolig för nästa. Tårkanalerna är under bättre kontroll än förväntat. Det känns bra. Jag tror jag är ett bättre stöd för patienten om tårarna inte rinner.

Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Det är är nog olika från patient till patient, tror du inte? Om jag hade en hemsk sjukdom eller var rädd och gick till läkaren, så skulle jag snarare uppfatta det som positivt om det rann tårar längs läkarens kinder. I varje fall inte som något negativt. Men det där är ju olika. Vad är en proffesionell yrkesroll, egentligen? Det grubblar jag mycket på... Det kan vi dryfta nästa gång vi dansar på bordet ;-) Lördag?

2007-05-21 @ 17:43:56
Postat av: Kandidat Dropp

Dansa? Torsdag kväll? Fredag kväll? Jag var visst lite fel på dagarna ....
Och ja, du har säkert rätt. Nog är det olika från patient till patient. Men, jag vet inte jag. Jag känner mig oproffsig om jag låter tårarna rinna.

2007-05-21 @ 17:56:10
Postat av: Karin

Hej! Håller med om att det här är en väldigt svår, och viktig balansgång. Jag kommer ihåg att vi hade en föreläsning någon av de första terminerna (under MPS:en tror jag) med en kvinna som berättade om sina erfarenheter av att vara anhöring vid svår sjukdom. Hon var fantastisk på att berätta och hade gått igenom mer än vad man trodde var möjligt. Hon menade i alla fall att det är helt okej om doktorn har en tår eller två i ögonvrån eller på kinden vid svåra situationer, tex då man ger ett negativt besked, men sa också, precis som du var inne på i din text, att man som patient knappast är behjälpt av en doktor som står och hulkar hejdlöst...

2007-05-21 @ 20:10:22
Postat av: Mårr

Uff ja, det där sliter jag också med, jag brukar få böla en skvätt efteråt.
Du förresten, var du intresserad av PCOS och studier av kostbehandling kring det? (Har nåt minne av det från den där "hälsobloggen" som rann ut i sanden)

Postat av: Kandidat Dropp

Hej Karin!
Kul att du hittade hit :-)
Oj, MPS:en, det var längesedan!
Fast jag tror att jag kommer ihåg den där föreläsningen. Var det kvinnan med mannen med cancer?

2007-05-21 @ 21:21:20
Postat av: Kandidat Dropp

Bra tips, Mårr! Jag ska försöka förtränga tårarna till efteråt. Lyckas du alltid fixa det?
Och yes, jag vill veta lite mer. Ska samla mig så kommer det ett mail. Har ett "draft" till dig som legat hur länge som helst. Nu kanske det kan bli av :-)

2007-05-21 @ 21:23:18
Postat av: karin

Ja, en bla. en man med cancer. Fast nu går jag några kurser under dig så jag är inte helt säker på att vi haft exakt samma.

2007-05-21 @ 21:49:59
Postat av: Lilla Mysan

Jag har jour på torsdag till 08 på fredag morgon. Så på fredag om jag inte är i koma... :-|

2007-05-21 @ 22:48:27
Postat av: Kandidat Dropp

Ah, det var säkert samma, jag tror inte de byter ut MPS-föreläsningarna i första taget, Karin :-)
Fast jag undrar jag om kvinnojouren fick fortsätta efter den massiva kritik de pådrog sig från männen på min kurs?

2007-05-22 @ 06:51:22
Postat av: Anonym

Vi siktar in oss på fredag. Framåt 19-tiden om du orkar? Du kan ju slå en signal på fredag em så ser vi hur det blir. Jag fixar någonting i matväg.

2007-05-22 @ 06:52:53
Postat av: Lilla Mysan

Låter bra, jag ringer på fredag em när jag vaknat.

2007-05-22 @ 08:31:07
Postat av: Karin

Jodå, kvinnojouren besökte även oss. Blev en del diskussion i vår kurs också om jag inte minns fel...

2007-05-22 @ 13:28:42
Postat av: Kandidat Dropp

Karin, i min kurs lyckades kvinnojouren reta upp en hel del av grabbarna. REJÄLT!
Vilken termin går du förresten? Nya programmet?

2007-05-22 @ 18:53:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback