Vårdcentralen

Jo, nu har Kandidaten bestämt sig för att doktorn kan nog ändå inte undvikas. Så mod samlades och vårdcentralen ringdes upp i morse. Telefonkö! Skolan skulle strax börja, för telefontiden börjar inte förrän nio. Kandidaten tog fasta på "körösten" som sa att man kunde maila vårdcentralen och beställa tid. Finfint, tänkte Kandidaten alias fd Systemvetaren. Dator, webb - inga okända verktyg direkt, så trots "crappy" gränssnitt lokaliserades tidsbokningen och Kandidaten fick iväg ett meddelande om besvären med önskemål om tid måndag eller tisdag.

Gick glad i hågen till skolan och tänkte att nu är det fixat. Jo, tjena! Hemkommen igen fann hon ett mail från vårdcentralen i sin inbox "Hej, det går bra att kontakta oss per telefon då om besvären kvarstår. Bäst är att ringa på morgonen då tillgången på jourtider är störst." Då rann ilskan till och Kandidaten borde ha lärt sig att inte säga någonting mitt i ilskan men hon kan bara inte låta bli ibland. Vårdcentralen fick ett svarsmail:

"Anledningen till att jag skickade ett mail var att jag försökte ringa er i morse men kom inte fram. Jag har annat att göra än att sitta i telefonkö varför jag tog fasta på ert förslag på telefonsvararen att jag skulle skicka ett mail. Om ni inte vill att folk ska göra det föreslår jag att ni inte säger det på telefonsvararen samt att ni tar bort den funktionen från nätet ... Således: ett extra administrativt steg både för er och för mig."

Erbarmligt barnsligt av Kandidaten men administrativ idioti har hon aldrig kunnat smälta. Och nu vet ni vad Kandidaten gör på måndag morgon. Just det: sitter i telefonkö till vårdcentralen och antagligen har hon väl precis bränt alla sina broar att någonsin få en tid där.

Tacka vet Kandidaten hennes två privata läkare i Stockholm. Vårdcentralsläkarna är inte sämre, men administrationen är betydligt mindre krånglig till de privata. Där är det bara att lyfta luren så får Kandidaten hjälp. Till och med de gånger Kandidaten strulat till det, missat i sin planering och egentligen inte förtjänar någon hjälp i brådrasket säger de: "Vi fixar det, vi klämmer in dig".


Kommentarer
Postat av: Lotta

Förstår mycket väl din frustration. Här har dom faktiskt ett suveränt system. Man ringer (ingen telefonkö), lämnar sitt telefonnummer på en svarare och får mekaniskt besked om att man ska bli uppringd t ex "nio-och-tjugo" och - så blir man det?! Give or take någon minut men det funkar kanon. Sen om man får en tid eller inte är ju en senare fråga men man slipper åtminstone telefonkö-eländet.

Postat av: Kandidat Dropp

Det vore perfekt om de kunde införa ett sådant system på VC här.

2007-11-23 @ 21:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback