Sticks and stones will break your bones

Flera gånger försökte jag komma in i boken. Gav upp hela tiden. Det kändes som alldeles för mycket slang - Glasgow arbetarsnack. Möjligen var jag bara ofokuserad. Eller så blev det mindre slang varteftersom boken fortskred. Kanske vande jag mig? Hursomhelst började jag gilla språket i den.  Fjärde gången jag försökte kom jag längre än några sidor, ja till och med igenom Denise Minas bok "The field of blood - sticks and stones will break your bones".

Med det som hänt stackars lilla Engla känns boken otäckt aktuell. Visst. Det är bara fantasier. Men ibland kommer verkligheten otäckt nära. Paddy Meehan jobbar på en dagstidning. Hon drömer om att bli journalist, men springer än så länge bara ärenden. Att hon strävar efter att göra karriär uppsakttas inte av hennes katolska arbetarfamilj. Hon ska ju bli en god katolsk mor. Men Paddy går sina egna vägar. Hennes snart ex-fästmans unga kusin, wee man Callum, blir arresterad för att tillsammans med en kamrat ha fört bort  ett litet barn och mördat det. Helt oskyldig är han inte, wee man Callum, men inte heller så skyldig som det först såg ut.

Kommentarer
Postat av: Mårr

Jag klarar tyvärr inte D. Minas böcker alls, ens på svenska - vilket är jättesynd eftersom jag "behöver" en ny deckarförfattare att sätta tänkderna i, börjar bli tunnsått med olästa bra böcker.

Postat av: Mårr

Ja, det jag skulle säga är att jag inte tycker de är bra, alltså. Märkligt det där, vad är det som gör något "bra" eller "inte bra"?

2008-04-26 @ 17:59:32
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Ja, inte var det den bästa deckare jag läst. Hade som sagt stora svårigheter att komma igång. Men jag tycker att den var ok, fast det blir nog inga fler böcker av den författaren.
Just nu har jag nog ingen favoritförfattare. Har du? Ett tag slukade jag allt av Mary Higgins-Clark, men de senare av hennes böcker känns som "massproduktion".... så henne har jag släppt.

2008-04-26 @ 19:48:02
Postat av: Lotta

Och jag som just läser hennes senaste (på svenska). Det är det första jag läser av Denise Mina, och jag är faktiskt positivt överraskad. Så olika det kan va'! ;-)

2008-04-27 @ 20:54:30
URL: http://vallterrier.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback