Dagens skörd

Som så många gånger förr började Lilla Besten och jag dagen med en tretimmarspromenad tillsammans med taxmamman, taxpappan och deras pojkar. Det var en skön promenad eller snarare träningsrunda eftersom vi plötsligt "tappade bort" stigen och enda sättet var att bli terränggående. Över stock och sten, över kalhyggen och våtmarker gick det. Lite jobbigt men vackert. Efter den mödosamma vandringen var det skönt att vila några minuter och få god fika som taxmamman och taxpappan hade med.

Så fortsatte vi. Provade fler nya stigar. Hem kom vi så småningom även om jag började tro att jag skulle komma för sent till jobbet. Lite kantareller hittade vi. Och lingonen börjar mogna. Hundarna var uppspelta. Lilla Besten som har stengetsgener i sig tyckte vår vilsepromenad var urkul. Så kul att när vi satte oss för att fika var hon så uppspelt att hon inte visste om hon skulle vara tax och skälla på rådjur eller leka tupp eller lemur. Det blev någon blandning av lemupp och cirkushund med drevskall. Att säga att den passivitetsträningen gick åt skogen är ingen underdrift .....

Dagens goda skörd: Kantareller och att få se rådjur. Det tröttnar jag aldrig på. De är så vackra. Två stackare skrämde vi upp från fältet när vi började promenaden. De skuttade graciöst bort från oss. En blängde på oss från ett annat fält. De sista tre vandrade rakt mot oss på kalhygget och hann komma nära innan de insåg att vi var där.

Dagens dåliga skörd: Fästingeländen i massor. De är verkligen äckliga små kryp. Redan när vi satte oss i bilen för att åka hem hittade jag de första. En kröp på min arm, en på sätet där Besten satt. Väl hemkommen kammade jag igenom Bestens päls. En hade hunnit sätta sig fast på hennes öra och TRE kastades ner på handduken under henne av kammen. Innan jag själv hann in i duschen hittade jag en otäcking som kröp på min rygg och ännu värre: en som BITIT sig fast i min midja. Det är första gången jag fått plocka bort en från mig. Ord finns inte för att beskriva hur vidrigt jag tyckte att det var.

Hade jag i det här läget kunnat så är risken stor att jag skrivit ut lite antibiotika förebyggande. Nu när jag inte kan det fick jag istället ta reda på vilka symtom man ska kolla efter. 1-4 veckor framöver ska jag hålla koll på om det blir någon "ring runt" och också vara uppmärksam på hög feber, huvudvärk eller muskelvärk. Tur i oturen att jag tagit mina TBE-sprutor så slipper jag noja mig för TBE.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Lemupp/cirkushund med drevskall... DET vill jag se. :)



Och fästingar ÄR äckliga. Än så länge (peppar, peppar) har jag aldrig fått någon själv. Och med Exspot på hundarna klara de sig bra också. Hittills inte en enda i år. Som sagt; peppar, peppar...

Postat av: Marie

Ser du nån migrans lovar jag att skriva ut kåve åt dig, det lovar jag. :)

2008-08-10 @ 17:56:15
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Marie

Ja, eh...jag LOVAR verkligen, alltså. Sa jag ordet LOVAR?

2008-08-10 @ 17:57:05
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Hrm, kan man ta lite Exspot själv? Jag har hört så mycket negativt om det att jag inte vågade ge Besten det i år ifall hon skulle bli dräktig. Men kanske nästa år? Vad är din erfarenhet, Lotta?

2008-08-10 @ 19:43:42
Postat av: KD igen

Marie, jag tar dig på ordet. LOVAR!!!

2008-08-10 @ 19:44:17
Postat av: Lotta

Jag körde Scalibor (halsband) på Iza innan lillebror kom. Det funkade utmärkt, men jag insåg också att det skulle bli tuggleksak åt honom så då bytte jag till Exspot. Det är väl samma verksamma substans (permetrin?) i båda. Ingen av mina hundar mår dåligt av det. Däremot finns det ju hundar som visar olika symptom, framför allt mot halsbanden enligt mina erfarenheter, jag har ingen statistik att stötta mig på. Det finns hundar som blir vingliga och får andra neurologiska symptom, hundar som blir trötta och slöa, hundar som får klåda och håravfall... Inte många, som jag hört talas om, men det finns. Har man Exspot och det inte funkar får man schamponera hunden, halsbandet tar man av och en schamponering sitter säkert inte i vägen där heller. Jag har aldrig hört talas om någon som inte blivit av med symptomen när medlet försvunnit. Jag är sååå glad att mina klarar av det. Som sagt, inte en enda fästing ännu i år. Karlsson har aldrig haft någon på 3 somrar (inkl denna) och Iza kanske får 1-2/år. Gå bara inte på och köp Frontline. Det är mycket mildare och hundarna får fästingarna ändå, och sedan dör de på sin post. Med Exspot "fastnar" de ytterst sällan.



Puh... det blev en liten novell, men hoppas du blev klokare. Själv skulle jag aldrig våga chansa utan. Och jag har också tänkt tanken; varför inte Exspot på människor? Problemet är väl att vi duschar/schamponerar oss betydligt oftare än hundarna och då försvinner medlet.

2008-08-10 @ 20:29:44
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Lotta igen

Vill bara tillägga; fästingarna är på väg in i en mycket aktiv period nu, så än är inte säsongen över. Varför vänta till nästa sommar? Jag brukar dra på sista dosen i oktober. Förnyar en gång i månaden från april - oktober.

2008-08-10 @ 20:31:06
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: tina

Jag fnissar varje gång jag läser om taxmamman och taxpappan här. Mamman och pappan har en granne ovanför med en tax. I smyg har vi döpt familjemedlemmarna till taxmamman, taxmammans pojkvän, taxpojkarna och taxen. Jag blir så belåten när jag hör att det finns fler taxfamiljer i stan ;) Kul att du gillade bönröran föresten, tur för mig.

2008-08-10 @ 21:54:08
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Marie

Vad tror ni om det där bärnstenshalsbandet Helena kör på Juvelen? Är väldigt tilltalad av idén efter att ha sett en labb, fullständigt förstörd av eksem efter kemikaliehalsband.

2008-08-10 @ 22:04:05
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Jo, kanske kan bärnstenshalsbandet vara något. Jag har under alla år kört örthalsband. Det har fungerat fram till i år. Besten har fått någon enstaka fästing varje år. I år har det kryllat med fästingar på henne (och de har ju till och med gått över på mig). Vad som hänt fattar jag inte. Kanske har tillverkaren bytt substanser? Kanske är fästingarna i år knäppa (som om de någonsin skulle vara kloka)?

2008-08-11 @ 06:31:44
Postat av: KD

Fniss, Tina! Fler med samma humor :-)

Jag tyckte att mina vänner passade perfekt att heta så. Har man FYRA (fast nu är det ju ledsamt nog bara tre) taxar så ...

De kanske springer förbi hos dig någon gång?

Insåg precis när jag var inne på din sida att vi ju faktiskt bor i samma stad.

2008-08-11 @ 06:34:52
Postat av: Helena och Justus

Juvelen och jag röstar på bärnstenshalsband :-).

2008-08-12 @ 22:52:45
URL: http://www.dovier.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback