Flickan och skulden

Det var lugnt på jobbet. Kollegan A plockade fram en bok och sa att den här ska du läsa: "Flickan och skulden. En bok om samhällets syn på våldtäkt" av Katarina Wennstam. Boken är otäck, hemsk och ställer verkligen till det i huvudet på mig. För mig är det som står där sanningen och det skrämmer mig.

Önskar att vissa yrken, de som kommer i kontakt med offer för en våldtäkt, kunde ha boken som obligatorisk läsning på arbetstid. Säkert finns det de som inte alls håller med mig om att det som står är sanning, men kanske kan boken ändå få dem att fundera över sin roll, sitt beteende i möten med kvinnor som utsatts för en våldtäkt.

Katarina har gått igenom material från ett antal gruppvåldtäktsmål. Många vet jag att jag läst om i tidningarna. Utifrån materialet och intervjuer med de människor som figurerar i målen generaliserar hon om när "samhället" hanterar våldtäktsmål korrekt/felaktigt/bra/dåligt. Jag råkar hålla med henne i många slutsatser och blir nästan illamående när jag inser vad slutsatserna innebär. Men även om man inte håller med tror jag att boken är en bra tankeväckare.

Kommentarer
Postat av: sara

Det här låter som en bok jag kommer att leta rätt på och läsa framöver. Vissa böcker är helt enkelt viktigare än andra. Jag var inne på hennes hemsida och där fanns det ju också en hel del läsvärt.



Vet inte om jag har rekommenderat Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon till dig förut. Den handlar om en autist värld. Läsvärd och dröjer sig kvar. Jag läste den första gången för flera år sedan och läste om den nu igen. Man får en liten bättre bild av hur det kan vara att vara autist tror jag.

2008-08-07 @ 21:53:58
Postat av: KD

Åh, den har jag läst. Råkade vara i England när den kom ut och hamnade på tio-i-topp-listan. Eftersom jag när jag åker dit brukar köpa de tre böcker som ligger högst på listan åkte den ner i bagaget. Alldeles underbar tycker jag! Tror att vi har lite lika boksmak. Verkar så när jag läser dina kommentarer.

2008-08-07 @ 23:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback