Tusen strålande solar

När jag stod i duschen ringde taxmamman. Vid Mr H:s ord att jag stod i duschen kom ett förskräckt-"Hon tänker väl inte ge sig ut i det här vädret". Vi hade en taxpromenad inplanerad, men hon trodde inte hon skulle kunna lura ut sina pojkar i ovädret. Istället för att promenera kröp jag ner i sängen och läste, Khaled Hosseinis "Tusen strålande solar".

Nu sitter jag här med tårarna rinnande nerför kinderna. Det är en stark bok. Det gör ont i hela mig. Den är som livet. Upp och ner. Sorg och glädje. Mer umbäranden än man önskar någon människa. Och jag tänker på de afghanska kvinnor jag träffat i jobbet. Hur starka de varit. Vilken beundran jag känner för dem. Att de orkar vidare. Trots allt. Boken är uppdiktad. En roman. En författares fria fantasier. Men det finns en verklighet bakom. En verklighet där varje dag är smärta och hunger. Där allt man kan tänka på är att kämpa. Jag vet för jag har träffat kvinnorna.

Baksidestexten:
"Mariam är bara femton år gammal, fattig och utan utbildning, när hon tvingas resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Efter nästan tjugo år i ett kärlekslöst och våldsamt äktenskap får Mariam sällskap i sin olycka av den unga Laila - hustru nummer två som tvingas glömma sin kärlek till grannpojken efter att hennes föräldrar dött i ett bombdåd.

Medan de båda kvinnorna uthärdar det ständigt upptrappande våldet, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de varandra allt närmare.

Tusen strålande solar är en gripande berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt."

Kommentarer
Postat av: Lotta

Har ännu inte läst den, eller hans tidigare, "Flyga drake". Men jag ska, jag ska... (när jag betat av det befintliga biblioteket)

Postat av: KD

...om några år eller så... ;-)

2008-08-08 @ 11:04:19
Postat av: Mi

Visst är den stark! Och läsvärd! :)

2008-08-08 @ 12:36:43
Postat av: KD

Jupp, du och Sara hade helt rätt.

2008-08-08 @ 13:10:02
Postat av: sara

Åh vad glad jag är att du läst den! Den är verkligen fantastisk!

2008-08-09 @ 08:45:00
Postat av: KD

Kände att jag var tvungen att läsa den när ni gav den så fin kritik, Sara.

2008-08-09 @ 14:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback