Singultus

Pluggar neurologi just nu. Ur läroboken (Neurologi - Fagius/Aquilonius):

Hicka, singultus. Hicka, ett allom bekant obehag, utgör en myoklonisk ryckning i diafragma, som medför en snabb inandning. Omedelbart därefter sker en slutning av glottis, som ger det karakteristiska ljudet. Hicka är som regel ett godartat fenomen, utlöst av tillfälligt retningstillstånd i gatrointestinalkanalen...

Dokumenterat effektiv farmakologisk behandling finns inte, men man kan försöka med baklofen eller valproat peroralt;haloperidol givet intramuskulärt har också rapporterats som effektivt ....

Kommentarer
Postat av: Mi

Du tänkte på mig, eller hur? ;)

Hälsningar Storhickaren

2008-12-15 @ 13:14:11
Postat av: KD

Jo, det här blir ett nytt partytrick för dig. "Jag besväras av singultus". Om inte den meningen imponerar på bordsherrarna, så ....

2008-12-15 @ 14:49:58
Postat av: Mårr

Vad du än gör, kolla inte på Aquilonius gamla tentor - det gjorde vi och grät blod ända tills vi kom på att vi skulle använda de nyare varianterna för inläsning istället, SNACKA om att neurotentan var nåt som inte var bättre förr!

Postat av: KD

Puh! Du stoppade mitt tårflöde Mårr.

2008-12-15 @ 17:34:53
Postat av: Mårr

Helt sanslösa, bara ultrasuperduperspecialhemliga neurologsaker utan verklighetsanknytning - neuro är tillräckligt krångligt ändå, om vi säger så :)

2008-12-15 @ 19:07:48
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Lilla Mysan

Haha, haloperidol?! Snacka om att skjuta mygg med kanoner! :-D Fast det är klart - hickar man konstant i flera år kanske man blir desperat?

2008-12-15 @ 19:28:09
Postat av: KD

Ryktet har ju föregått kursen... fast det finns de som säger att det blivit ännu mer detaljerat och hemligt och "overklighetigt" sedan Mattsson tog över. Hoppas, hoppas det är du som har rätt. Vi är alla uppskrämda inför den här tentan.

Snillet jag har precis bokat in en massa jobbpass under jul och inläsningsperiod ...

2008-12-15 @ 22:40:08
Postat av: Mårr

Hm...det var ju liksom mattsons "första" vi hade, så jag vet inte hur det förändrats sen dess. Den var inte LÄTT, tentan, men det var inte svårt á la Aquilonius - det finns som bekant grader i h-vetet.



Tror att de följer nationellt curriculum nu, det gjorde de INTE förut, det har jag för mig att vi fastslog.



Har för mig att det kom nån parkinson, nån supranukleär, nån ms, olika strokehandlägganden, faktiskt en karotisdissektion (det var inte många som tog den har jag för mig, själv fick jag en av mina sällsynta snilleblixtar just vid neurotentan och skrev nästan full pott, mirakulöst nog) komplett med Horners syndrom och så var det väl lite om plasticitet och sånt.

2008-12-15 @ 23:08:30
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Tack Mårran, då vet jag hur Mattsson tänker.

2008-12-16 @ 17:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback