Till Aghanistan kommer Gud bara för att gråta

Den är som en saga, en mardrömssaga, Siba Shakibs bok "Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta - Berättelsen om Shirin-Gol". En dokumentärroman står det på omslaget. En dokumentärroman om Shirin-Gol som Siba ska ha mött i ett flyktingläger i Afghanistan. Jag vill inte tro på att berättelsen är sann. Hur kan en människa stå ut med så många umbäranden, så mycket lidande och ändå ha förståndet i behåll? En mardrömssaga. Jag läser och hoppas att mycket är fiktion, att det som är sanning inte drabbat en människa, att berättelsen är sammanvävd av flera olika personers öden. Och vet medan jag läser att sagan är alltför vanlig, alltför sann.

Med sötdrypande honung på orden döljs mardrömmen. Den blir en saga. En saga att sjunka in i, att försvinna från världen en stund med. Ändå är innehållet så otäckt, så otäckt. Det är krig, fattigdom, svält, våldtäkter, kamp, missfall, mord, elakhet. Också denna fantastiska värme och medmänsklighet människor visar varandra. De delar med sig, fast inget finns att dela med sig av. De värnar om varandra fast priset är högt.

Det är en berättelse om en stark kvinna. En berättelse om motstånd. Om hur klokskap kan växa fram genom ifrågasättande. Genom att man inte accepterar det som man fått med modersmjölken: kulturen, sedvänjorna. normerna.  En berättelse om ett maskrosbarn i Afghanistan. Berättelsen om en stark kvinna.

Kommentarer
Postat av: sara

Måste genast införskaffas!

2008-12-27 @ 12:38:53
Postat av: KD

Du kan få mitt exemplar. Maila adressen så skickar jag boken.

2008-12-27 @ 12:54:45
Postat av: Sara

Boken var fantastiskt bra! Tusen tack. Det riktigt värker i mig efter att ha tagit del av Shirin-Gols öde. När jag läser sådana böcker så kommer det stora vemodet över mig. Jag vill åka dit och ta hand om dem allihopa. Vill jobba åt FN, åt Röda Korset, gå med i Afghanistankommitten och sån't.



Boken gör också hela situationen så mycket mer komplicerad. Vem är ond? Vem är god? och ändå så mycket enklare; sluta leka herre på täppan och satsa på landet istället.



Nä du, j*klar vilken bok. Den har nu gått vidare till redaktör Rolf på mitt jobb.

2009-01-20 @ 08:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback