Klang och jubel

Är hemma idag. Är väl egentligen inte sjukare än tidigare, men så trött att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Det känns lite knepigt. Som om jag skolkar, för nog skulle jag kunna gå om jag ansträngde mig. Men jag är rädd för att våren blir en repris på hösten. Åtta veckor lunginflammation kan jag vara utan. Förhoppningen är att om jag får en dag i lugn och ro så hämtar jag mig fortare. Tveksamt om jag tror på det resonemanget själv, men varken skolan eller jag tar ju skada av att testa. Knappast anledning för klang och jubel.

Länge, länge har jag försökt träna Besten till att apportera saker. Det är fullkomligt omöjligt med apport när man har en hund som vägrar ta annat än mat i sin mun. Klicker skulle vara grejen har det sagts från flera håll. Klicker och pip-pellefant införskaffades. Ihärdigare än vanligt har jag varit, men nope. Besten nosar försiktigt. Det är allt. Till slut gav jag upp. Besten har aktiverats på andra sätt. I går kom pellefanten och klickern fram igen. Och hör och häpna. Besten blev vild och slängde den i luften, trampade på den. Hon belönades rikligen. Idag fick jag för mig att slänga pellefanten långt från mig. Och där satt den. Pellefanten i Bestens mun. Det var tydligen matte som skulle fostras att göra rätt. Stor anledning till klang och jubel. Nu ska matte bara lista ut hur Besten vill ha det för att komma till matte med pellefanten istället för att med hög svansföring springa iväg med sitt byte. Och henne kallar jag för valnötshjärna ... det är tydligt vem som är valnötshjärnan i den här familjen.

Kommentarer
Postat av: Mi

Krya på dig! Hoppas att dagen hemma hjälper!! :)

Postat av: Kandidat Dropp

Tack, Mi!

2008-02-25 @ 16:38:57
Postat av: Lotta

Grattis till lyckad apporterings-övning. En variant för att få henne att komma in med pellefanten är ju att, innan du kastar den, visa henne att du har något extremt gott godis att bjuda på i utbyte. ;-)

Skulle kunna "diskutera" detta länge men just här känns som fel forum. :-)

2008-02-25 @ 18:39:29
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Kandidat Dropp

Du har min mailadress :-) Jag tar tacksamt emot tips.

2008-02-25 @ 18:56:18
Postat av: Lotta

Jag återkommer när jag har lite mer tid (och koncentration). Påminn mig gärna om jag glömmer bort det.

2008-02-25 @ 19:04:22
URL: http://vallterrier.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback