Första operation

Det har varit en händelserik dag. Kandidaten var tvungen att kasta sig raklång på sängen en stund och kontemplera när hon kom hem. Dagen började med rond. Kandidaten hade otur och hamnade med en handledare som randade sig. Känns som om det alltid är så. Handledaren var nog snäll men inte så talför och de som randar sig är aldrig "inne i gänget/har inte koll på avdelningen" på samma sätt som inventarierna. Kandidaten satt förtvivlad och lyssnade på hur de andra kandidaterna som hamnat med en av inventarierna invigdes i läkekonstens och då speciellt kirurgins konster. Suck!  (Nåja, grabben tinade upp lite lagom till eftermiddagsronden så i morgon kanske det blir bättre. Dessutom hade vi en givande diskussion om för- resp nackdelar med stora och små sjukhus. Grabben bekräftade Kandidatens funderingar. Alltid något att ta med i beräkningen inför framtida beslut).

Det bar sig inte bättre än att Kandidat och handledare blev sena till op. (När vi gick rond hittade vi en av patienterna död. Väntat, men ändå lite ledsamt. Så istället för att störta iväg till op blev det samtal till anhöriga och diverse administrativa göromål).

Väl nere på centralop kändes det minst sagt förvirrat men så småningom lyckades Kandidaten ta sig in på en operation som var i full gång, steriltvättad och sterilklädd. Handledaren dröjde dock. Bortkommen och rätt ensam kände sig Kandidaten minst sagt, men rara usk:an och framförallt gudomligt härliga op.sköterskan förklarade och plötsligt var det helt ok att stå där långt bakom de andra, på en pall. Och visst fick Kandidaten diatermera lite granna på slutet. När op var klar hade bl a mjältresektion gjorts, pancreas och levern fipplats lite med. Så många fler sådana operationer lär det nog inte bli.

Nästa operation var Kandidaten i tid till. Hyperparatyreoidism som skulle åtgärdas. Det var pilligt och lite svårt att se men nu kom Kandidaten nära och fick hålla sårhakar.

Intressant att se, fast Kandidaten har glömt alldeles för mycket anatomi. Det ska åtgärdas i denna stund. Följande ska repeteras. Halsens anatomi med tonvikt på thyroideas blodförsörjning och recurrens slingriga väg ner mot thorax, MEN-2 (vilka hormoner sprutar dessa cancrar ur sig?) och HPT. Orkar jag blir det en omgång bröst också. Anatomi och diff.diagnoser och trippeldiagnostik. Fast det är väl mer tveksamt om Kandidaten är pigg nog för det.

Kommentarer
Postat av: Mårr

Åhå - börjar du med bröst-endokrin, alltså? Gjorde jag också har jag för mig, och det är det som kvarstår som "kul" i minnet avseende kirurgi. (Jag var förstås i K-d på placering dock, inte alls på Ackis då, bara fredagsjoxet. Har för mig att thyroideaseminariet var minst sagt mastigt)

Postat av: Kandidat Dropp

Kirurgi var inte din grej?
Inte min heller, tror jag. Åtminstone inte som kandis. De långa dagarna är ett gissel. Att läsa när man kommer hem finns inte på kartan. Och thyroideaseminariet verkar tufft - vi har det nästa fredag. Innan dess: en fredag med bröstdugga.

2008-01-23 @ 06:46:54
Postat av: sara

Som vanligt tycker jag att du verkar ha haft en fantastiskt dag. Förstår att jag kan vara lite enanhanda i kommentarerna men det verkar SÅ roligt! Sårhakar och inre organ - det låter som en bra dag i mina öron.

Det där med pappersadministration förtar glansen lite tycker jag. Men som vi säger på mitt jobb till varandra när man bara vill spy på allt "Det är glammårr att jobba på teve, glöm aldrig det!" Antar att det är samma sak att vara läkare, tjusigt och fräckt i allmänhetens ögon, men ett verkligt slit och släp (om än roligt för det mesta) i vardagen.

Lycka till idag!

2008-01-23 @ 09:58:41
Postat av: Kandidat Dropp

Glamååår ska bli mitt nya ledord :-)

2008-01-23 @ 13:07:42
Postat av: Kandidat Dropp

... och det är roligt, även om ineffektivitet och admin förtar glansen ibland. Här tänkte jag skriva ett inlägg om alla kul bitar men det är svårt med Lilla Besten i knät. Hon tycker jag är borta alldeles för mycket och klistrar sig fast när matte kommer hem.

2008-01-23 @ 14:01:47
Postat av: Fru K

Kirurgi rocks! :) Åtminstone när man tagit sig ur den initiala stora tröttheten. Mycket ambitiös inlärningsplan, förresten, jag hade varit en bättre människa om jag faktiskt hade lyckats med att läsa så mycket...

2008-01-23 @ 15:29:00
Postat av: Kandidat Dropp

Hej fru K. Kul att se dig här.
Det är väl tanken som räknas, eller hur? ;-)
Kan säga att jag tog mig inte igenom alltihop, men lite. Vill man nå stärnorna, så..... fast jag kom inte ens till trädtopparna. Bara låg buskhöjd. Men det är ju bättre än ingenting.

2008-01-23 @ 15:42:19
Postat av: Lotta

Haha, att kirurgkarriären börar på en pall hade jag ingen aning om! ;-)

2008-01-23 @ 18:39:07
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Kandidat Dropp

Jodu, enda sättet att klättra i karriären för en kandis ;-)
( och med skor som ramlar i bitar medan man står och balanserar. (Kandidaten får sämsta op-låneskorna ... det var som ett pärlband av smulor där jag stått och gått))

2008-01-23 @ 18:50:26
Postat av: Mårr

Njäeh, jag är nog inget kirurgämne - kanske kunde ha tänkt mig bröst-endokrin om man inte behövt bli allmänkirurg först och joura sig till medvetslöshet medan man står och håller tarmpaket. Fifan.

2008-01-23 @ 19:06:13
URL: http://www.minplats.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback