Hinderbana

Lägenheten har under senaste veckan gått under namnet Hinderbanan. Dagen, eller snarare månaden, med stort K som i köksprojekt har nämligen infallit. Jag kände mig som pojken med guldbyxorna när grunka efter grunka bars ut från köket och resten av lägenheten fylldes med porslin och köksmaskiner. Senaste veckan har vi gått (eller nja, klättrat) runt i lägenheten och med förvåning i rösten tittat på varandra och sagt: "Rymdes allt det här i köket".

Känslan av hinderbana förstärktes av att jag skaffat mig nya glasögon. Progressiva. Ja, jag har kommit i den åldern! Det behöver vi inte orda mer om nu. Att klättra över porslin samtidigt som marken gungar har varit en intressant upplevelse, även om jag knappast gör om det frivilligt i första taget.

Senaste månaden har jag varit på väg att avbeställa alltihop flera gånger. Det gick så himla fort vid beställningen. Tänkte gjorde jag inte. Men, all oro var i onödan. Hantverkaren de skickade för att montera rubbet var bra, även om han muttrade lite över valet av kakel. Marmorkross (mosaik). Nu sitter nya bänkskivor, luckor, kakel och golv på plats. Och det blev så fint. Lite lantkökskänsla.

Nu ska bara allt elände in igen. Eller inte riktigt allt. Det blir fyra högar. En till köket. En till källaren. En till soptunnan. En till behövande kompis.

Peppar, peppar! Det har gått förvånansvärt smidigt. Nu gäller det bara att den sista målarstrykningen, nya lister, ny belysning och lite annat småpyssel faktiskt blir gjort. Gärna någon gång snart och inte i framtiden när vi bestämmer oss för att flytta härifrån.

Svårast med det här projektet verkar bli att hitta köksbord. Vita möbler är inte min grej, men i det här köket är det nog det enda som kommer att fungera. Gårdagen tillbringades i stadens möbelvaruhus. Vita möbler verkar vara totalt ute, i alla fall om man har kök modell dockskåp. Stora, vita typ konferensbord fanns. Men ingenting som går in i vårt kök. Några tips?

Kommentarer
Postat av: Bittan

villl bara tacka för "besöket" hos mig...vet att MIO möbler har riktigt fina vita köksmöbler med kryss..har du kollat där?? om det nu heter MIO hos dig??!!!

2008-07-07 @ 18:50:19
Postat av: Marie

Har som du vet inte besökt just annat än BMC och UAS i din stad, så jag har dålig koll på möbelutbudet. Låter kul att renovera köket (ja, resultatet alltså, inte hinderbanan), så underbart att få välja allt själv och att det är brand new och garanterat fritt från någon annans gamla flottfläckar :)

Postat av: Vitbalansen - Helena

Oj oj oj, OM jag har tips på vita möbler :-). Och att passa i ett lantliknande kök - det låter som en ren och skär dröm för en vitmöbelsfantast som mig. Jag säger bara en sak, eller rättare sagt två, elller egentligen tre: Blocket, loppisar och färgaffären. Fynda äldre möbler med inbyggd charm och måla dem vita. Kolla på nästan vilken blogg som helst i min länklista och se hur snyggt blir :-). Om du vill ha målartips av mig är det bara att hojta. Jag är inte proffs på något sätt, men vitfärgen hinner knappt luftas ur min lägenhet förän burkarna och penslarna åker fram igen - så något har jag väl lärt mig längs med vägen :-).

2008-07-08 @ 11:49:50
URL: http://vitbalansen.blogspot.com
Postat av: KD

Jodå, det heter så här också. Har faktiskt kollat, men de hade en del snyggt men allt var för stort för mitt mikrokök. :(

2008-07-08 @ 13:37:52
Postat av: KD

Visst är det skönt att välja själv Marie. Speciellt som tanten innan valde 80-talsstil. Ljusblått. Rutiga tapeter nedtill och blommiga upptill, med en bård emellan. Vita spegeldörrar (enorma damm och fettsamlare. Värst av allt. Det vita 50-talskaklet var kvar (ok) och fogarna hade hon målat LJUSBLÅ. Ryyyyyyyys!

2008-07-08 @ 13:43:11
Postat av: KD

Att jag inte tänkte på att fråga dig direkt, Helena! Nåja, jag återkommer med frågor om jag känner att orken finns för att måla om - jag är nog lite för lat för det. Men ska ändå gå direkt till din blogg igen och låta mig inspireras :-)

2008-07-08 @ 20:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback