Kalabalik

De säger att en olycka händer så lätt. Skulle bara ta en kort tur runt kvarteret med Besten på söndageftermiddagen. Plötsligt har hon någonting i munnen, knycker på nacken och slänger iväg det. Det var en liten igelkottunge. Jag lade den försiktigt åt sidan med hjälp av några pinnar. Gick  hem med odjuret, kollade hennes mun. Blodet kom inte från henne. Puh! Ringde veterinären. Inget svar. Säkert var hon ute och jourade. Ringde Ultuna. Fick numret till viltjouren och alldeles för detaljerade instruktioner om hur man bryter nacken på en liten kottunge.

Ringde viltjouren, tog en kartong och en mjuk handduk för att gå och titta till kotten. Den var illa skadad. Taggar och hud var borta. Ända ner till muskelfascian, på säkert 15 % av kroppen. En ångestfylld halvtimma följde. Viltjouren skällde ut mig för att jag inte burit hem kotten direkt. I vad undrar jag? Skulle jag ha stoppat den i BH:n? Klädd i jobbkläder var min utrustning inte till någon nytta.

Sedan "försvann" viltjouren ur etern en god stund. Ingen att få råd av. Försökte med hjälp av mina medicinska kunskap lista ut vad den stora skadan innebar för en liten, liten kottunge. Kom fram till att det nog inte fanns en chans att den skulle klara sig. Bättre att förkorta lidandet. Kunde inte själv. Mr H kunde inte heller. Dessa små tassar och den lilla ljuvliga nosen kunde jag bara inte avsluta. Med tårar i ögonen tog vi kotten till Ultuna för att de skulle få utföra det smutsiga hantverket.

Det gör så ont. Mer ont än det förnuftsmässigt borde göra. Jag vet att det var en olycka. Kunde inte ha förhindrat den. Enda sättet är att hunden alltid går fot, inte en koppellängd åt sidan, inte in under buskar. Men, herre jösses vilken ångest jag har för att den lilla kotten fick avsluta livet tidigare än den borde ha gjort det.


Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Stackars kotten. Det kanske inte är mycket till tröst, men du gjorde i alla fall så gott du kunde och det rätta när du tog kotten till Ultuna. Inte ens jag som blivit obehagligt kallhamrad de senaste åren hade klarat av att ha ihjäl en liten kotte utan avlivningsvätska.

2008-07-15 @ 14:50:12
Postat av: Marie

Å shit. Förstår precis.

Postat av: KD

När jag stänger ögonen ser jag det där såret ...

2008-07-16 @ 09:53:28
Postat av: KD

Lilla Mysan: När jag kom till Ultuna tackade de mig för att jag kom med den. Det kändes väldigt konstigt. Uppenbarligen så är det som föll sig naturligt för mig inte lika naturligt för alla.

2008-07-16 @ 09:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback