Män som hatar kvinnor

Jobbar nästan varje dag nu. Många dagar i rad. Ändå känner jag mig extremt lat. Jobbet är inte så krävande och väl hemma gör jag absolut ingenting. Promenerar Besten när det behövs, men i övrigt ligger jag mest på rygg. Inga joggingturer. Inget Friskis och Svettis. Det sista med köket blir inte gjort. Inte heller städning är prioriterat (det är det iofs aldrig här).

I går var jag ledig. Läste sen eftermiddag och kväll och en bit in på natten. Tills jag såg dubbelt. Var bara tvungen att läsa ut boken. Jo, jag har sällat mig till den skara som läst Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor" och hyllar den. Otroligt många sidor. Otroligt många ord. Många romaner skulle tjäna på att skäras ner, men katten vet om den här hade gjort det. I mina ögon var inte ett ord överflödigt, även om jag har i bakhuvudet att någon recensent skrivit att det var för mycket utfyllnad. Deckare i vanlig bemärkelse är det inte, men det gör inte boken sämre. Tvärtom.

Baksidestexten:
"Folk har alltid hemligheter.
Det handlar bara om att lista ut vilka.
Den 22 september 1966 försvinner sextonåriga Harriet Vanger spårlöst. Nästan fyrtio år senare får journalisten Mikael Blomkvist ett ovanligt uppdrag. Han kontaktas av industriledaren Henrik Vanger som vill att han ska skriva släkten Vangers historia. Släktkrönikan är dock bara en täckmantel för det verkliga uppdraget; att ta reda på vad som egentligen hände med Harriet. Mikael, som nyligen blivit åtalad och fälld för förtal, känner att han behöver ta en paus från sitt jobb på tidskriften Millennium och åtar sig jobbet. Han får hjälp av den unga, struliga datahackern Lisbeth Salander. Tillsammans börjar det omaka paret gräva i familjen Vangers förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än vad de någonsin kunnat föreställa sig."

Ruskigt bra bok. Personporträtten är förnämliga. Storyn är bra. Storyn är trolig. I alla fall fram till upplösningen som känns bisarr och lite "too much". Ändå absolut en rekommendabel bok. Vad Larsson menar med citaten om kvinnovåld som inleder varje kapitel har jag svårt att förstå. Som ett inlägg i debatten om våld mot kvinnor har jag svårt att se boken. Kopplingen mellan citaten och boken är ganska lös. Ingen debattbok. Ren och skär underhållning är det i mina ögon.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Puh... nu har jag läst ikapp mig. Här också. Förstår inte att folk inte har annat för sig än att uppdatera sina bloggar när jag är bortrest utan dator?



Läskigt med igelkotten. Hade nog inte heller fixat att avliva den...

Postat av: KD

Tur att jag varit latare än vanligt, då! :-)

2008-07-16 @ 18:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback