Musselstranden

"Från ett smutsigt barnhem i Indien anländer Maja till sommarhuset i Bohuslän. Året är 1969, en tid full av optimism och framtidstro. Hennes adoptivfamilj är idealisk; föräldrarna är kulturkändisar, farfar professor, syskonen begåvade och självständiga.

Men Maja är en gåta. Trots kärlek och uppmuntran förblir hon stum och otillgänglig.

När Maja är fyra år följer hon med sina tonårssyskon för att tälta i havsbandet. Under natten försvinner hon spårlöst. Sex veckor senare finner man henne vid Musselstranden, långt från den lilla ö där hon försvann.

Ulrika, kamrat till Majas adoptivsyster, följer händelserna på nära håll. Som vuxen grubblar hon fortfarande över Majas försvinnande. Hon beger sig på nytt till Musselstranden och gör ett märkligt fynd.

Som en mörk skugga i bakgrunden finns en annan ung kvinna, Kristina, som skapar sina egna bilder, sin verklighet av vad hon finner vid havet. Kanske har hon en ovanlig förmåga att se samband i det till synes oförenliga."

Äntligen en bok som jag tyckte riktigt, riktigt mycket om. En enkel berättelse som kändes trolig. Så himla mycket om psykoser var det inte, nästan mer om aspbergers. Men faktum är att det räckte gott så. Man förstod att folk mådde dåligt, men författaren vältrade sig inte i det.  Skönt med en bok som jag faktiskt begrep rakt igenom, det kan jag ju inte ens med bästa vilja påstå att jag gjorde med Inferno, Dubbelgångaren eller En dåres anteckningar. Musselstranden däremot var fullt förståelig och kan rekommenderas också utifrån andra aspekter.

Kommentarer
Postat av: dok

2008-07-05 @ 16:08:49
Postat av: Doktorn

Tack för alla tips om böcker jag bör läsa och inte bör läsa. Semester om 2 veckor så det kommer lämpligt.

Postat av: KD

Ska bli spännande att höra om du tycker likadant! Ha en skön semester!

2008-07-05 @ 20:24:39
Postat av: tina

Musselstranden var en av mina favoritböcker när jag var yngre. Senare lyssnade jag på den på bokband och minns att jag snålade för att jag ville att den skulle räcka så länge som möjligt. Kanske dags att läsa/lyssna om i sommar.

2008-07-06 @ 19:03:56
URL: http://pickipicki.systrarnaj.se
Postat av: KD

Har du några andra tips? Låter som vi gillar samma typ av böcker, Tina. Var förresten precis inne på din sida och tänkte att jag måste prova både böndippen och laxrullen.

2008-07-06 @ 21:28:55
Postat av: tina

Hoppas att du gillar maten. Jag ska fundera ut några boktips och återkomma.

2008-07-07 @ 14:25:05
URL: http://pickipicki.systrarnaj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback