Ulf Lundell

Nog för att jag gillar Lundells musik, men jag har aldrig lockats att läsa hans böcker. Mr H däremot slukar dem. En av fördelarna med att bli förälskad i någon som har en annan bakgrund än en själv. en annan musiksmak, en annan boksmak är att man ibland får styra ögon och fötter åt håll man inte är van vid.
Nu styrdes ögonen till Lundells "Värmen" i bokhyllan.  Det är en tegelsten. Började på den redan i Malaysia. Den har varit tung att ta sig igenom. Har läst några sidor, haft uppehåll ett tag, läst några sidor. Varför det varit så tungt vet jag inte, för jag har hela tiden gillat boken.

Handlingen? Tja, banal. En musiker åker Europa upp och ner. Träffar sin kompis författaren både här och där. De utbyter tankar, livsfilosofier. Träffar kvinnor. Blir solochvårade. Det är handlingen i ett nötskal. Låter hur tråkigt som helst, men det är det inte. Jag gillar boken. Den väcker tankar hos mig. Gillar den så pass att jag faktiskt kan tänka mig att prova någonting mer skrivet av Lundell.

Mer
musik blir det definitivt av Lundell för vår del. Mr H, som är ett stort fan vare sig det gäller musik eller böcker, har redan bokat biljetter åt oss till höstens evenemang i "Uppsala konsert och konkurs." Inte mig emot. Lundellkonserten på Skansen första sommaren Mr H och jag var tillsammans är oförglömlig. Skansen. Ljum sommarkväll. Härlig rock. Så mycket bättre blir det inte. Slagen bara av Rolling Stones samma sommar och Wacko Jacko på Wembley Stadium, när jag var fjorton (?) och gick på min första stora konsert.  

Kommentarer
Postat av: Lotta

Och jag har gillat Lundells böcker ända sedan "Jack", men de senaste har jag inte läst av någon anledning.

Postat av: Kandidat Dropp

Vilken tycker du är hans bästa?

2008-05-04 @ 09:47:03
Postat av: Lotta

Åh jösses, det minns jag inte. Det är nog 15 år sedan jag läste något. Ska inventera bokhyllan vid tillfälle och se om minnet frisknar till.

2008-05-04 @ 17:19:43
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Kandidat Dropp

Ingen brådska. Ska ta mig igenom högen vid sängen först ....

2008-05-04 @ 17:35:54
Postat av: Lotta

Nu har jag inventerat förrådet och insett att det nog är ca 25 år sedan (ooops) jag läste något av Lundell. Både han och jag var väl i en annan fas av livet då, för att uttrycka det milt. ;-) Jack är ju en klassiker, och den vet jag att jag läste om flera gånger, men idag...? Tveksamt. Sedan finns det en bok som heter Kyssen som jag vill minnas att jag tyckte var rolig, och ganska olik de andra. I övrigt har jag ärligt talat ingen aning. Men under en period köpte jag allt han gav ut vilket väl måste ha inneburit att jag tyckte dom var bra? Men som sagt; det var då det...

2008-05-04 @ 20:18:18
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: KD

Ska kolla om Mr h har någon av dem i hyllan.

2008-05-05 @ 18:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback