Hur klipsk är hon? Egentligen?

Jag fascineras över Lilla Besten. Så korkad, ändå så smart. Hon lär sig ordens betydelse, med rätt stimulans (läs:godis). Har jag inte godis i handen utför hon inte mina kommandon. När jag duschar för att gå till skolan gömmer hon sig under sängen för att slippa antiskällhalsbandet. När jag duschar och inte ska till skolan efteråt springer hon inte under sängen. Oavsiktligt ger jag henne uppenbarligen signaler och hon är smart nog att dra slutsatser utifrån mina rutiner.

I går var hon briljantare än någonsin förr. På morgonen bestämde Mr H och jag oss för att dagen skulle ägnas åt en biltur. Till Örebro för att kolla in bilprylar, svänga förbi en rallytävling, och titta in hos gamla farmor en stund. När Lilla Besten och jag går på morgonpromenad tar vi sällan bilen till något ställe för att gå. Vi går nästan alltid i trakten häromkring. Åker vi bil tar vi BMW:n. Volvo åker vi nästan bara tillsammans med Mr H.

Mr H var kvar inne medan Besten och jag gick ut. Vi skulle gå i "färdriktningen" så Besten fick göra ifrån sig innan Mr H plockade upp oss med bilen och vi tillsammans skulle fortsätta färden till Örebro.  När Besten och jag kom ut ur porten sprang hon raka vägen till Volvon och viftade på svansen. Fick dra henne därifrån. Vi kom några meter och hon gjorde det hon skulle. Då fick hon bestämma vilken väg vi skulle ta. Det blev raka vägen till Volvon igen och där stod hon och viftade på svansen tills Mr H kom och hon fick hoppa in.

LB älskar när vi åker bil, hela flocken tillsammans. Nu undrar jag vilken ledtråden var. Hur kunde hon veta att vi skulle ut? Vad det för att motorvärmaren var igång på Volvon? Trodde hon att den hade startat? Var det för att jag inte hade mina sunkiga hundkläder på mig? Var det för att jag ställde en plastpåse + handväska vid dörren? Var det någonting Mr H gjorde? Är det vårt sätt att kommunicera med varandra? Hur i hela fridens namn kunde denna lilla korkade varelse lista ut vad som skulle ske utan att vi fattade att vi gav henne ledtrådar.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag har inget bra svar på frågan. Dock är jag också fascinerad av hur väl de läser oss utan att vi själva är medvetna om vad och hur vi gör. Här i familjen är det Iza som är outstanding, men hon har ju å andra sidan haft sex år mer på sig att träna än lille K. :)

Postat av: Marie

Sånt där är helt sanslöst konstigt, men kanske är det bara så att vi tvåbeningar glömt hur man kommunicerar på andra sätt än verbalt?

2008-11-02 @ 13:03:28
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Jag tror det ligger mycket i det, Marie. De som säger att man ska lyssna inåt, på intuitionen är nog inte så knasiga som jag ibland tror.

2008-11-02 @ 15:38:53
Postat av: KD

Visst är det otroligt, Lotta! Ser fram emot att få läsa om Izas intuition på din sida.

2008-11-02 @ 15:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback