Samtal

Något av det svåraste jag vet är att föra ett samtal i yrket, om man nu kan kalla kandidat ett yrke, eller på extrajobbet. För det allra mesta går det ändå bra, utan större svårigheter.  Och jag kan till och med inbilla mig att jag är riktigt duktig på det. Men allt emellanåt kommer samtal som jag av någon anledning tycker är svåra.

Det handlar oftast om att jag upplever motparten som svår eller speciell av någon anledning. Under utbildningen tycker jag inte att jag växer, tycker inte att det sker någon utveckling av mina samtal. Kanske för att alla övningstillfällen är konstlade, konstruerade, inte på riktigt. Teater kan jag inte ta på allvar. Mest lär jag mig av diskussioner med vänner och kollegor. Hur har de gjort i liknande situationer? Tyvärr blir dessa diskussioner alltför sällan av. Inbillar mig att det krävs en flaska vin och en massa tid. Umgås man inte privat med kursarna blir det helt enkelt inga tillfällen. Det beklagar jag.

Någon gång i somras halkade kollegan "Fa" och jag in på samtal och möten med personer. Hon hade under utbildningen till socionom läst "Möten med Anna" av Verner Duvall mfl. Sitt exemplar har hon lånat ut till mig. Tror att det är en bok man behöver läsa om och om igen för att riktigt ta till sig den. Gärna diskutera innehållet med någon. Boken har tre huvudsakliga delar om mötet. Mötet ur vännens synpunkt, mötet ur forskarens synpunkt och mötet ur socialarbetarens synpunkt. Mycket av det som står i boken är gallimatias. Kanske omvandlar jag det till kunskap om jag läser boken igen? Men det finns också guldkorn och kontentan av det hela är väl att vi alla färgas av tidigare erfarenheter i mötet med andra. Och kan vi bara vara medvetna om vad erfarenheterna gör med oss, våra känslor så kan vi också lättare bli oberoende av dem.

Sanningsord tyckte jag mig finna både här och där i boken och följande tog jag särskilt fasta på: "...vi måste ta tillvara oss själva som redskap. Vi måste se till att få våra behov tillfredsställda, utveckla goda relationer i våra privatliv, ha en varierad fritid som ger oss påfyllnad, finputsa oss som redskap genom kurser, utbildning, handledning osv." Så tänker ju jag också ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback