Elitfeministerna

Har konstigt nog aldrig läst någonting tidigare av Susanna Popova. Nu hittade jag hennes bok "Elitfeministerna, ett spel för gallerierna" på Mr H:s bord. På ett ypperligt elegant och välformulerat men ändå lättförståeligt sätt punkterar hon de rabiata feministernas teorier så man riktigt hör hur luften pyser ur dem.

De får sig en känga allihop: Margareta Winberg, Gudrun Schyman, Maria-Pia Boethius, Mona Sahlin, ett antal lösa personer till och inte minst Anna Wahl. Den senares forskning strimlas fullständigt och jag kan förstå att hon ansett sig förföljd. Med Popovas bok i handen är jag benägen att tro att Wahl är ytterligt usel på statistik och att hon redan är så säker på vad hennes forskning ska visa att hon inte ser resultatet. Men helt säker på det kan jag inte vara utan att själv läsa hennes avhandling och dra egna slutsatser.

Kontentan av boken summeras redan i förordet där Popova skriver "Nu går det inte längre att bortse från den klyfta som finns mellan etablissemangsfeminismen och den syn på jämställdhet de allra flesta i Sverige har."

Apropå feminism så skrattade jag gott när jag läste Paolo Robertos kommentarer om feminism.

Och nu måste jag leta reda på både Wahls avhandling, S.C.U.M-manifestet och Fittstim. Ett antal år efter alla andra ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback