Adam och Eva

Regn och rusk. Vädret inbjuder inte till någon höstpromenad direkt. Lilla Besten som jag hämtade hos brodern tidigt i morse visar inga som helst tecken på att vilja ge sig ut i ovädret. Hon har parkerat sig i korgen. Eftersom hon och brodern var ute och jagade igår tänker jag inte tvinga henne. Gissningsvis är hon mör i kroppen av träningsvärk och njuter till fullo av att vara hemma igen.

Själv jobbade jag kvällspass igår och spenderar full av lättja dagen på samma sätt som Besten, vilande. Dock inte i korgen utan i min egen säng. Mr H har också parkerat sig där, emellanåt på min sida av sängen, emellanåt på sin sida av sängen. Ett utomordentligt sätt att tillbringa en sådan här dag. Luther har ju sitt att säga om det hela förstås men med ett jobbpass i ryggen och Prästens senaste ord om Luther så kan jag ignorera honom ganska så bra. Visste ni att Luther, så munk han var, lurade med sig nunnan Katarina från ett kloster och gifte sig med henne?

Har fortsatt beta av Mr H:s förråd av Paasilinna. Den här gången Adam och Eva. Inte en av Paasilinnas bästa, men inte heller hans sämsta. Lite annorlunda dock. Han skriver i samma galna anda som tidigare, men inte lika fnissframkallande som när han är på topp. Eftersom huvudpersonen Aatami Rymättylä kommit på lösningen på hela världens energikris och uppfunnit en idealisk ackumulator i miniformat blir det en massa långrandiga tekniska förklaringar. De har jag läst kursivt - dvs mer eller mindre hoppat över.

Aatami står i början av boken på ruinens brant, inte bara för att hans företag går dåligt, med sex ungar att betala underhåll för är hans utgifter gigantiska. Han får hjälp av Eva Kontupohja som är jurist men ack så alkoholiserad. I jämlikhetens namn får man väl vara glad åt att det för en gång skull är en kvinna som dricker alldeles för mycket i Paasilinnas böcker. Och hennes "walk-abouts" under rusets påverkan är faktiskt lite smålustiga.

En gammal bekant, taxichauffören Seppo Sorjonen från "
Livet är kort Rytkönen är lång ", dyker upp i boken som gubben ur lådan. Han försöker fortfarande bli doktor och lyckas äntligen, efter att ha spenderat ganska så många av de miljoner som Aatami och Eva så småningom faktiskt lyckas förhandla sig till.

Aatami får ett kontrakt på sitt huvud och en italiensk lönnmördare, Luigi, i hasorna. Den stackars Luigi har inte ett lätt uppdrag, under försöken att ta kål på Aatami förlorar han både ett underben och några tår, men till slut lyckas han i alla fall komma åt Aatami och säkra att han inte kommer tillbaka från yttre rymden.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Kan jag skicka mina jyckar på "inteviljagåutnärdetregnar-kurs" hos Lilla Besten? Dom har liksom inte kommit på att det är något alternativ...

Postat av: KD

De är välkomna, fast jag kan inte lova att alla hennes andra olater inte smittar ;-)

2008-10-05 @ 19:20:19
Postat av: Alina

Va gärna med på gissabilden i min blogg! Ha det bra!

2008-10-05 @ 19:25:41
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback