Vad drömmer du?

När jag var liten drömde jag mycket. Många olika drömmar. Under en period drömde jag följetong. En häxa jagade mig på en stor, gammal träbåt (typ Noaks ark). Det var aldrig otäckt och jag klarade mig alltid  undan genom att gömma mig bakom ett rött indianmönstrat draperi.

Sedan kom en lång period där jag inte drömde alls. Eller, jag kom i alla fall aldrig ihåg vad jag drömt när jag vaknade annat än i undantagsfall.

Den senaste veckan har jag drömt massor och kommit ihåg det. Drömmarna har varit väldigt olika, inte otäcka men väldigt realistiska. I drömmarna har tre av mina unga, manliga kursare varit hemma hos mig.  Vad de skulle hem till mig och göra framgick inte men den ena tog en kniv och skar sönder min nya, fina köksbänk. Grrr! I övrigt har jag åkt under flygplan på en legobit med blå heltäckningsmatta, blivit avsläppt av planet till en radiobil som gick i en bred berg- och dalbana, där kom Olof Palme klädd i filthatt och skinnhandskar och lånade en bok av mig (recension kommer inom kort), så hämtade planet mig och försökte dumpa mig i ett hamlat träd men lyckades inte utan släppte av mig och min kompis snällt och fint på marken i Bilbao. Också har jag förstås drömt om taxar. Din äldsta pojk, Snappe, hade smugit sig in hos oss Ankie. Han upptäcktes av en barnmorska. Vad nu en sådan gjorde hemma hos oss? Jag har noll och ingen kontakt med sådana. Känner inte ens någon. Ja, hrm! Snurrigt värre. Vad drömmer du?

Kommentarer
Postat av: taxmatten

ja vad gjorde min tjusiga kille hemma hos lill besten??? rolig drömm ja här drömms det hejvilt är det inte taxmaffian som gnyr och jagar i drömmarnas land så är det någon 2 bent som slås och jagar tvillingar i drömmlandet men taxmamman är den ända i denna familj som sover lungt och stilla och inte härjar i drömmlandet om nätterna kan bero på att taxmatten jagar pensionärer på nätterna och sover sin törnrosa sömn på dag tid ha,ha.......hälsa mr h och krama lill besten

2008-10-21 @ 18:43:53
Postat av: Lotta

När jag var liten/yngre hade jag en del återkommande drömmar, de flesta åt mardrömshållet. Numera går det i perioder, ibland kommer jag ihåg väldigt detaljerat och ibland kommer jag inte ihåg någonting. Just nu är det rätt blankt... :)

Postat av: Marie

Samma här, ganska blankt just nu. Periodvis drömmer jag väldigt livligt, men då oftast så absurt att det inte ens går att sätta ord på sen, och bleknar rätt snabbt.



Emellanåt drömmer jag om vissa personer, och sen bär jag dem med mig hela dagen därpå, men det händer inte så ofta numera. I början efter det pappa dött hade jag alla möjliga drömmar om honom, både sådana där han lovade "komma tillbaka" och sådana där jag var den enda som kunde rädda livet på honom, men misslyckades gruvligen gång på gång. Huff, det var jobbigt.

2008-10-21 @ 22:08:24
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Uppdraget utfört, taxmamman!



2008-10-23 @ 06:54:07
Postat av: KD

Jag drömde också om min pappa när han dött, Marie. Länge och frekvent efteråt. Men i mina drömmar levde han alltid. Att vakna upp igen och inse att det bara var en dröm var som att få beskedet om och om igen ...

2008-10-23 @ 06:55:25
Postat av: Dinfia

Ett tag, för kanske 15 år sedan, när jag jobbade på en stor butik i storstan, och var stressad och inte trivdes - hade jag magkatarr och drömde förskräckliga mardrömmar. Vaknade ofta och grät och var skräckslagen hu Kommer speciellt ihåg en helt galen dröm;

Vi är ett gäng som står på Markurells i sthlm ( ni som kommer ihåg det), en tjej och kille bråkar utanför. Killen klive in genom en

trasig dörrruta. Tjejen drar loss en glasbit ur dörrutan - och hugger honom med den. Scenbyte. Tjejeen springer på skogsvägg mot ett hus. Vi efter eftersom vi måste ju fånga henne. Precis då vänder hon sig om, och vi inser att hon är besatt. Och för att vi ska ta kål på den besatta- så måste vi kasta saxar mot henne. Och saxen måste vara öppen för att den ska fastna. Jag vaknar när jag kastar saxen.



Man kan ju säga så här; jag var skräckslagen när jag vaknade och så blev min pojkvän när han fick höra s. Man kanske kan tillägga at skräckfilmer som exorcisten etc säkert inte hjälpte till så bra..



Och, vågar man ens drömtyda...?



En annan fråga; när man precis somnar ibland, så rycker man ju till, man uffattar det nästan som man faller. Är det det att "hjärnan" släpper greppet?

2008-10-23 @ 21:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback