Houston, eller snarare näringsfysiologen, we have a problem...

Mr H påstår att han har en överenskommelse med kaninerna. Han rör inte deras mat, så rör inte de hans mat. Mao äter han inte grönsaker. En högst vanlig företeelse bland norrbottningar hävdar Prästen som själv bara äter grönsaker när hon kommer på att: "javisst, det är nyttigt" Turligt nog tycks tanken slå henne ofta. Hittills har jag inte sett henne äta någon måltid utan grönsaker.

Själv får jag i mig min beskärda del av frukt och grönt, i alla fall när jag jobbar på det. 2-3 frukter äter jag dagligen och har så gjort i många år. Det är mina mellanmål. Det gröna är det väl inte alltid så väl bevänt med, men just nu har jag en period med köksvågen framme och 4-500 g råa grönsaker i blandad valör mäts och äts upp dagligen.

Tyvärr är Mr H:s och mitt grönsaksbehov näst intill oförenliga. Mr H kan äta kaninernas mat om den är sönderkokt. Jag äter grönsakerna krispiga - helst råa. De grönsaksvarianter jag kan lura i honom, som jag också äter är, kokta majskolvar, ugnsrostade grönsaker och ratatouille (Hur mycket vitaminer är det kvar efter 25 min kokning? Å andra sidan är det väl iofs inget onyttigt i.)
 
Men, det måste finnas andra varianter med tillredda grönsaker som han kan äta. Ge mig tips! Snälla! Bara inte kokta. Vanliga tråkkokta grönsaker går bort. Och "Harrys kuvert". De vägrar jag äta i någon som helst form. Läskigare grönsaker får man leta efter. Nå, vi är ju inte alls kräsna i det här hushållet, det måste ju vara urlätt att ge oss tips. ;-)
Kom igen! Snälla?

Kommentarer
Postat av: Marie

Gillar man blomkål kan man göra supergott mos med mycket svartpeppar, smör och kräm fräs i. (INTE light. Light är en styggelse i alla sammanhang.)



Baba Gannough gör jag ibland som omväxling. (Ugnsbaka aubergine, gröp ur, mixa och ha i kryddor + tahini + citronjuice + olja)



Coleslaw? "Slakad" (eller tunt strimlad m typ osthyvel) vitkål och kanske morot m krämfräs, lite dijon och ev 10%-ig yoghurt.



Moussaka? Jag brukar göra en variant som lasagne fast med tunt skivad aubergine istället för pastaplattor.



Bladspenat, "stuvad" med philadelphiaost - HUR gott som helst, till nästan allt.



Mixade grönsakssoppor? Med lite bacon- eller skinktärningar i och en duktig fräsklick blir nästan allt gott.



Tycker jag då, ba.

Postat av: Hanna

Tyvärr inga tips. Jag äter de grönsaker jag tål råa. Men finhackad vitkål är så gott till lasagne. Mmm! Heja dig som till och med väger grönsakerna! :) Eftersom jag självscannar på ICA blir jag ibland förskräckt när jag ser etiketten och inser hur gamla mina morötter är.

2008-09-29 @ 21:09:12
Postat av: Boman

Koka hälften potatis, hälften palsternacka när du gör mos. Supergott! Riv morot och annat grönt och blanda i färs till sås och biffar. Gör soppa på potatis och purjo. Titta gärna i kokböcker för veggisar, där finns det tips.

2008-09-29 @ 22:18:47
URL: http://bomans.dinstudio.se/
Postat av: Anonym

Yummie! Massor av fina tips! Tack! Här ska lagas grönsaker!

2008-09-30 @ 18:15:07
Postat av: Dinfia

Tips 1

Ta frusen spenat, hackad - värm up. Lägg i vitlöks creme Bonjour

Koka pasta

Blanda ihop och klipp ner rökt lax.

Funkar oxå att byta ut laxen med bacon.



Tips 2

Fläslfile med vitlöksmos.

Vitlöksmos - gör mos av inte bara vanlig potatis, utan lägg i lite kålrötter och morötter.

Koka potatis etc

Pressa eller "gaffla" det '

Värm lite grädde. Häll på.

Bryn lite vitlök och blanda i. Yummiiieee!

2008-10-05 @ 11:51:59
Postat av: KD

De recepten ska jag absolut testa.

2008-10-05 @ 16:24:46
Postat av: Sara

Lite sent kanske men så är det ju ofta med mig... Jag kan tipsa min med-norrbottning om våra "göran-burgare" där man blandar i hackad paprika, riven morot, hackade champinjoner och ev finkrossad tomat (de små ica-tetrorna) i köttfärsen. Sen formar man bara till lagom stora köttfärsbiffar och steker som vanligt. Har lurat i minstingen grönsaker på detta sätt många gånger ;-D



Annars kan man ju variera potatismos-temat i det evinnerliga! Jag brukar ofta blanda i hackad fryst spenat i moset (och säga att det är mögligt, funkar för att få småtrollen att äta det men kan få motsatt effekt på vuxna ;-) !?)



Kram på dig!

Sara

2008-10-11 @ 19:54:44
Postat av: KD

Tipsen noterade. Jag ska nog kunna lura i Mr H det :-)

2008-10-11 @ 22:25:27
Postat av: KD

Tur att du skrev småtrollen där, annars hade jag inte förstått att det var Ume-Sara. Kul att du tittade in! :-)

2008-10-11 @ 22:26:31
Postat av: Ume-Sara ;-)

Ha, ha, jo, jag brukar titta in allt som oftast men, pinsamt att erkänna, det var först nu jag spottade "kommentarer"-knappen!!! Hade trott att "mednorrbottning" och "göran-burgare" skulle vara dead give-aways men med "småtroll" är det ju 100% säkert att det är jag :-D.

2008-10-14 @ 20:08:38
Postat av: KD

Jodå, de var det ... men det var ju liksom småtrollen som "satte det i sten".

2008-10-14 @ 23:04:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback