Domedagsprofetia

Inbokat telefonmöte med banken idag. Det skulle pratas pension. Exakt jämt tycker jag det trillar in papper om pension hit och dit. Nu för tiden står det mest en massa minus där jämfört med förra utskicket. Med nästan ingen inkomst alls har jag föredragit att göra som strutsen. Köra huvudet i pappershögarna utan att titta efter vad det står. När nu banken för en gångs skull visade sig lite aktiva och erbjöd en genomgång tänkte jag: Varför inte? Det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet när pengarna väl börjar sippra in - förhoppningsvis om en 7-8 månader.

Killen jag pratade med var rena domedagsprofeten. "Nu räknas alla arbetade år, sa han, och du har ju pluggat i två omgångar. Det är många år." För att i nästa andetag nästan stridslystet meddela att "Om du börjar jobba i januari 2010 har du bara 24 år på dig att få ihop till pension". Vidare fortsatte han "Ja, vi räknar bara med att man orkar spendera i tio år efter pensionen fram till 75, sedan är orken slut".

Den som lever till pensionen får se.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Ooops... lät inte kul!

Postat av: Lotta

Nu har jag kommit på att om kommentaren "försvinner" så får man reloada sidan och då syns den. Har hänt mig ett par-tre gånger nu, så det är nog inte slumpen.

2009-04-06 @ 21:12:48
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Mårr

Åh, prata inte om det. Orkar inte. Kommer aldrig att orka. Det får gå som det vill, antingen får jag jobba tills jag är 75 eller hoppas på att det fortfarande finns bensindrivna bilar så man kan inhalera CO när jag blir för gammal.

2009-04-06 @ 22:31:11
Postat av: KD

Jaha, så det är så det är, Lotta. Bra att veta.

Vi går en dyster framtid till mötes, Mårr ;-)

2009-04-07 @ 13:41:18
Postat av: Dinfia

Som gammal bankanställd..

Skit i att spara en massa pengar i låst pensionssparande. Spara vid sidan om istället. Pensionspengarna är ju annars låsta, och vad gör man om ngt akut händer och man behöver ha dem...

2009-04-08 @ 12:29:44
Postat av: KD

Jo, det där med att spara vid sidan om är inte dumt. Det där extra sparandet jag gjorde var inte dumt alls att ha när jag tog itu med studierna igen. Ökningen var enorm och skön att ha ...

2009-04-08 @ 19:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback