Vad man kan göra en hel sommar när man inte bloggar - del 19

Det var en väldigt trivsam vårdcentral jag kom till i somras. Att personalen trivdes med varandra och patienterna var väldigt tydligt. Jag fick många fina kommentarer från patienterna om hur nöjda de var med vården vilket jag inte kan ta åt mig äran för utan det beror helt och hållet på att de i många år erbjudit en fin vård på vårdcentralen. Folk reste tom från närliggande städer till VC:en.


Läkarassistenten själv

Det var mycket skratt och en skön stämning på VC. Personalen hade överseende med att jag inte hade någon som helst koll på det administrativa; nytt journalsystem, remissvägar och annat som man kan tycka är självklart fast det skiljer från ställe till ställe. Från alla fick jag ett bra stöd och jag hoppas att jag kunde avlasta dem en del också fast nya människor alltid innebär merarbete för den som är gammal i gemet.  

Eget kontor och undersökningsrum hade jag. Otroligt förnämligt! Fick därmed ta patienter utan att behöva vänta på att överläkaren använde enda undersökningsrummet till någonting som lika gärna kunde göras på annat ställe fast tre kandidater väntar på rummet för att få undersöka patienter (akademiska i ett nötskal).





Jag "plockade"patienter på läkarnas patientlistor och försökte ställa diagnos. På vårdcentral får vi ju inte vara förrän vi tagit examen så den handledare jag hade för dagen fick dubbelkontrollera diagnosen och skriva ut läkemedel. Lite hämmad blir jag av att ha någon som kontrollerar det jag gör. Det blir inte på riktigt för mig och jag har svårt att ta ansvaret fullt ut. *1)

Ändå var det tusen gånger mer lärorikt än att vara kandidat. Bara en sådan sak som att få ha enormt engagerade och kunniga handledare som faktiskt var intresserade av att lära ut. Min kunskapsbank är vuxit enormt under de här sex veckorna. Hade det varit lika bra under hela utbildningen så hade jag känt mig betydligt morskare än vad jag gör än så länge. Bara en sådan sak som att jag fick feed-back på journalanteckningar - det har bara hänt tre gånger under utbildningen.



Lyxigt värre var det att vår läkarsekreterare var matlagningsintresserad och varje fredag bjöd på lunch. En del av hennes goda recept kan ni länka er till här:
Mandeltårta med punschkräm
Limelax

Fisk i ugn med rotfrukter





















*1) Ungefär som ledarskapskursen jag gick där vi spelade larvigt företagsspel och vi i min grupp sabbade allt genom att inte börja bråka. De som satte ihop grupperna hade inte räknat med att vi alla som var mycket engagerade och drivande i jobbet skulle bli oengagerade och bara larva runt när det var spel på låtsas. Där gick de miste om möjligheten att studera och lära ut om grupper som bråkar ....

Kommentarer
Postat av: Helena och Juvelen

Vilket guldställe! Och extra härligt att du kom just dit när livet inte gick på räls i övrigt...

Postat av: KD

Jo, de är kanon där. Hade det inte varit så bra hade jag aldrig orkat. Nu presterade jag väl inte mitt bästa, tyvärr ...

2009-08-06 @ 20:18:21
Postat av: Mårr

Åh...tänk att få vara på samma rum varje dag, kunna ha sina böcker och sitt stetoskop kvar och inte alltid ha fickorna fulla..



Så glad att du trivdes!

2009-08-07 @ 00:23:17
Postat av: KD

Ofattbar lyx!!!

2009-08-07 @ 10:20:46
Postat av: Annette

Underbart att höra att det finns sådana ställen nu när alla klagar så på vården.

Västergötarna är kanske inte så tokiga ändå.

Du blir säkert en toppen-läkare med dom grunderna.

2009-08-07 @ 12:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback