Vad man kan göra en hel sommar när man inte bloggar - del 7

Här och nu säger han. Det handlar om att vara medveten och uppmärksam i mötet med patienten. Här och nu. Han har varit med ett bra tag.


Vi tar en sak i taget säger hon. Det är bra att tänka brett men vi tar bara hand om de akuta symptomen resten tar vi sen. Vi har tur, våra patienter kommer tillbaka om de inte blir bra, då tänker vi vidare. Hon är ST men ändå ganska så i början av sin karriär. Hennes erfarenhet är enorm.

Medicin är en process säger han. Han som började karriären för många år sedan i en annan del av världen på vad som nog närmast kan liknas ett "fältsjukhus" under tuffa förhållanden. Klimatet var hårt. Både vädermässigt och interpersonellt. Han har sett och upplevt saker man inte ens kan föreställa sig.


Alla tre är de fantastiskt fina mot patienterna. Helt olika stilar, men de är sig själva och patienterna uppskattar dem. De lär mig oceaner om medicin, sådana där enkla saker som jag blir förbluffad över att vi inte lärt oss i skolan. Enkla saker som är till stor hjälp.


De lär mig ett förhållningssätt, en metod att hitta felet. De lär mig expektans. De har tid att diskutera med mig. Att hitta orsaken till sjukdomen är inte alltid busenkelt. Det krävs tid. Det krävs grävande. Jag lyssnar och lär och sover bättre om nätterna. Behöver inte vakna och ligga sömnlös för att jag funderar på patienten.

Mitt sommararbete har varit en stor förmån.


Kommentarer
Postat av: Mårr

Låter lovely.

Det där är ytterligare en av sakerna som känns positiva med distrikt - det finns oftast tid för att boka in ett nytt besök, tid för expektans och eftertanke och inte nödvändigtvis defibrillering nu, nu, nu! (Inte så ofta, åtminstone.)

2009-08-01 @ 23:20:13
Postat av: KD

Mmm, man får följa sina patienter, ser dem inte bara 10 sekunder över hjärtpaddlarna.

2009-08-03 @ 12:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback