Hurra för CSN!

Förra gången jag pluggade tyckte jag att jag var stormrik. CSN-utbetalningarna gjorde mig rent förmögen. Bara mig själv att tänka på. Pengarna räckte till allt kändes det som. Att plugga på äldre dar är lite klurigare rent ekonomiskt. Det handlas mindre ändå går mer pengar åt. Med åren har det tillkommit fler fasta utgifter. Ingenting onödigt.

Inte heller de rörliga utgifterna är onödiga. Det snålas. Kläder t ex handlas bara när alla kläder i garderoben har hål, blivit missfärgade (fördelen med att vara helt ointresserad av mode). Den enda lyx jag unnar mig är bilen (och den behövs delvis för jobbet). Också resorna förstås. Resorna trodde jag att jag skulle kunna leva utan några år. Kaxigt deklararades att: "Jag har rest tillräckligt i mitt liv". Så var inte fallet. Sedan läkarprogrammet påbörjades har vi varit i: Malaga, London, Cotswolds, Kreta, Malaysia och Singapore, Estland. Och nu är vi på väg till Rom och Cotswolds igen.

I övrigt är det ett enkelt och billigt liv vi lever. Ett år studiemedel fanns kvar när pluggeriet drog igång höstterminen -04. Det har gått ändå. Med hjälp av sparpengar och extrajobb. Med den kliniska praktiken har det blivit svårare att jobba extra och jag jobbar bara periodvis. Vissa kurser har långa, långa dagar och kräver för mycket för att det ska fungera med extrajobb annat än något enstaka pass. I och med den här terminen tar det lilla studiemedel som fanns kvar att låna slut. Extra teminer beviljas bara i speciella fall med arbetsmarknadsmässiga skäl. Ändå skickade jag in en ansökan. CSN ringde idag: -" Vi tänker bevilja dig en extra termin". Tjoooohoooooo!

Kommentarer
Postat av: Mi

Och jag som trodde att CSN var helt omöjliga nuförtiden! Vad glad jag blir över att de tänkte till och beviljade en termin till! Tjohoooo och stort grattis till min favoritläkarstudent!!

2009-02-20 @ 10:46:44
Postat av: Lotta

Härligt, grattis! (Eller vad man nu säger...?)

Postat av: KD

Inte vet jag hur de tänker, men kanske är det på plussidan att jag genomfört en utbildning sedan tidigare med gott resultat. Att lånet nu inte blir så stort. Och att jag ligger i fas med mina studier och inte tagit uppehåll. Vilket det än är så är jag glad. Pengarna ska ju visserligen betalas tillbaka - men det är ett senare problem.

2009-02-20 @ 13:00:01
Postat av: KD

Och Mi, jag har sagt det förr, och säger det igen: Den enda!!! Då är det lätt att vara favorit. :-)

2009-02-20 @ 13:01:06
Postat av: Lisa

Hejsan! Vilken fin blogg du har!



Förresten - om du vill få gratis presentkort tycker jag du ska klicka på den här länken http://www.gratismode.se/?c=1245 . Det funkar verkligen!



Ha en bra dag!

Kram Kram

2009-02-20 @ 13:34:17
URL: http://accessoar.blogg.se/
Postat av: Marie

Yesyesyes!

Och du - det finns ju finfina stipendier att söka om man är "utkastad" från CSN:s nåd, väl? Hade ett par kursare som fick sånt har jag bestämt för mig. Kolla upp?

2009-02-20 @ 15:36:55
Postat av: KD

Verkar som om det mesta går till de som har barn ....

2009-02-20 @ 15:53:35
Postat av: ami

Inte till dem som har sex barn att försörja iaf!



Jag har också pluggat med gott resultat tidigare o ligger i fas nu med, men jag har gjort slut på mina sex csn-år, och har ingen särskild anledning alls att få något extra enligt dem.



Nu får vi leva på luft och kärlek, och det ska väl gå det med, det finns det ju obegränsat av =).



Ha en trevlig helg!







2009-02-20 @ 17:42:32
Postat av: Lilla Mysan

Herrejösses, det var värst! Grattis! :-D Tjiho!

2009-02-20 @ 18:16:39
URL: http://lillamysan.se
Postat av: KD

Luft och kärlek är väl bra, fast mätt blir man då inte.



Där föll de argumenten ...

2009-02-20 @ 18:26:06
Postat av: Marie

Njäej...de jag tänker på hade då inga barn.

2009-02-20 @ 18:37:32
Postat av: KD

Har själv bara hört de som har barn eller haft långa studieuppehåll, men där föll de argumenten också.

2009-02-20 @ 18:54:37
Postat av: ami

Ett tillägg: jag missunnar dig absolut inte pengarna, men det tror jag att du förstår! Tvärtom - härligt att du fått dem så att du slipper jobba ihjäl dig under andra terminhalvan!





2009-02-20 @ 20:50:27
Postat av: KD

Jag vet, Ami.

2009-02-21 @ 07:11:29
Postat av: KD

Å du, inte vet jag varför de gör olika bedömningar (har du gjort skriftlig extra ansökan?), men om du vill kan vi diskutera de skäl jag angav. Kanske kan du hitta en annan vinkling på din ansökan då?

2009-02-21 @ 09:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback