Peritonsillit

Har sett en bilateral peritonsillit idag, dé ni! Överläkaren sa att han sett färre än tio i sitt liv. Himla intressant och häftigt. När öl:en inciderade och varet vällde ut hade jag gärna jublat lite, men det kändes inte riktigt rätt mot patienten som var rejält medtagen av sin infektion men ändå på ett alldeles fantastiskt sätt stoisk uthärdade den ganska så tuffa behandlingen.

Har sett baksidan med yrket idag. Randande doktor var satt som jour. Introduktionen verkar ha varit obefintlig. Kände mig stressad å doktorns vägnar. Patienterna strömmade till och det blev en rejäl kö. Alla fall var nya för doktorn, och konsultation med öl:en krävdes vid vart och ett av dem. Undersköterskan var bra, men ville gärna dra upp farten för doktorn som bara blev stressad. På detta två kandidater som gärna ville ha undervisning. Vi frågade inte så mycket av omtanke om henne. Men jag tycker inte det var särskilt juste att sätta doktorn med två kandidater redan första veckan.

Det värsta är att risken finns att man känner sig precis som doktorn gjorde idag under AT:n. Hujedamej, i så fall blir det tuffa år.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Tror det är en livserfarenhet jag kan klara mig utan. Peritonsillit alltså. Har haft alldeles för många tonsilliter (utan förnamn) i mitt liv, och de erfarenheterna räcker.

Postat av: Lilla Mysan

Uäck! Hade det en gång på högstadiet. The pain! Men det var skönt när det gick över :-)

2009-02-03 @ 22:04:37
Postat av: Mårr

Jag såg en angina Vincenzi (orkar inte kolla stavning) under öronkursen - det var också coolt, men HU vad det luktade illa ur halsen på den stackars människan.



Man får ibland kandisar med sig på akuten som AT också - det är inte optimalt, men jag brukar säga att de gärna får följa med, bara de inte förväntar sig en enorm massa pedagogik och tid för diskussioner i jätteutsträckning. (Vet ju knappt vad jag håller på med själv så till syvende og sidst är det ändå bättre om nån ST eller ännu hellre öl har tid, men går det inte så går det inte.)

2009-02-03 @ 22:05:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback