Vad man kan göra en hel sommar när man inte bloggar - del 2

När det blev dags för sommarjobb var jag inte det minsta sugen. Trött, ledsen, oförberedd, ville inte lämna Mr H. Sämsta tänkbara utgångsläge med andra ord. Luther (den j-n) *1) satt som vanligt och viskade på min axel, så det var bara att motvilligt packa in Lilla Besten och hennes attiraljer, luftmadrass, stekpanna, vattenkokare, kastrull, pick-nickset i form av ryggsäck och några böcker och dra till Västergötland på sex veckor.

 

Mr H kom och hälsade på några gånger. Efter några nätter svor han dyrt och heligt på att han ALDRIG, NÅGONSIN mer kommer att sova på en luftmadrass.


Jag skulle leka distriktsläkare, eller snarare assistent. På distrikt får vi ju inte jobba förrän vi har vår examen. Som det blev fick jag en paus från det jag behövde pausa från och det har varit en förmån att få prova på distriktsläkeriet under de här veckorna. Har lärt mig massor (och hittat stora svarta hål som jag måste täppa till innan AT påbörjas) och haft det trivsamt.

 

Boendet hade jag ordnat genom att hyra en liten etta med kök, 39 kvadrat in alles. Lägenheten var helt ok. Inte särskilt välstädad när jag flyttade in, men sådant går ju att åtgärda. De sex veckorna blev en studie i misär. Jag hade hamnat i samhällets ghetto. Hyresgästerna i området bestod av alkoholister, missbrukare av iv-varor, kvinnomisshandlare, asylsökande och någon enstaka svamlig gammal tant och därtill barnfamilj (ja, inte svamlig utan enstaka). Ungefär den här mailrapporten fick några kompisar av mig någon av de första dagarna:

 

” När jag flyttade in funderade jag på om någon dragit en yxa genom dörren, det är den enda förklaring jag har till sprickan i ytterdörren. Med tanke på vad grannen som jag just mötte i tvättstugan sa så tror jag att det är en rimlig förklaring. Det stjäls visst och gruffas i omgivningen. I går var polis och ambulans här. Killen på högsta våningen i porten bredvid hade pucklat på sin flickvän. En av grannarna både knarkar och super och resten är visst småkriminella. Några vanliga Svensson och pensionärer finns också, så det är inte bara elände, men jag garanterar att jag ser mig om när jag går ut. Är glad att Lilla Besten är med och att hon skäller hotfullt på alla som verkar suspekta. Liten skrutt är hon, men mer än en tuff typ hoppar högt vid hennes skall.  Utan henne vid min sida på luftmadrassen vete katten om jag skulle våga somna."


Första dagen var vi tvungna att ge oss ut och köpa någonting stol- och bordsliknande.
 

*1) Det är synd att det är min mors (och tidigare generationers)  bild jag har av Luther på axeln. Prästen påstår att han egentligen var en festlig prick med massor av humor, som både drack och bröt kyskhetslöften. Han parade visst ihop ett gäng nunnor med munkar vid något tillfälle – en inte helt helig allians vad jag förstår. Umgänget bar visst frukt ....


Kommentarer
Postat av: Annette

Vilken tur att du och Lilla Besten överlevde västergötabygdens misär (det finns ju en anlednig till att man utvandrade) fast det kan vara bra att se den sidan av samhället också.

Kunde ni inte sova på något trevligare än luftmadrass?

2009-07-27 @ 13:00:18
Postat av: Mårr

Skönt att sjävla boendet är överståndet, men så himla kul att höra att du gillade jobbet.



Var hittade du de största luckorna vad distrikt beträffar, tycker du? (Har som ingen aning om vad man ska plugga innan det. Allt?)

2009-07-27 @ 22:01:49
Postat av: Mr H

Du är så välkommen hem i kväll!!

2009-07-28 @ 10:03:50
Postat av: KD

Jag längtar ...

2009-07-28 @ 13:34:25
Postat av: KD

@Mårr, det är nog allt som gäller. Själv upptäckte jag att buk är ett svart hål och likaså EKG. Många kommer med värk (läs ortopedi, muskler, bursor, nerver) eller ångest (sömnmedel, ångestdämpande) och massor av öron. Mitt största svarta hål var ändå att det är en helt annan typ av patienter än på sjukhus. Första frågan man måste ställa sig är om de verkligen är sjuka eller om de inbillar sig. Sedan hur allvarligt sjuka de är ...

På sjukhuset är ändå de flesta patienterna sjuka.

2009-07-28 @ 13:37:30
Postat av: KD

@Annette: Näe, lägenheten hyrdes omöblerad annat blev för dyrt eller för svårt att skaffa.

2009-07-28 @ 13:38:18
Postat av: Mårr

Bukarna fick minst sagt en revival på kirurgplaceringen, även om jag avskydde den som sådan så lärde man sig att klämma på magar ordentligt (ibland inser man vitsen med AT :))

Smärttillstånden är nog lika förvirrande var man än befinner sig, men där misstänker jag att ortopedin är bra för att åtminstone ha en pyttechans att skilja åtgärdbara saker från annat.



Ja jisses, ibland undrar man verkligen vad man gett sig in på.

2009-07-28 @ 20:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback