Boken om Blanche och Marie

Med ståndaktigheten hos en tennsoldat har jag låtit bli att handla på årets bokrea. Visst, jag har gått igenom raderna med böcker både på Akademibokhandeln, Åhléns och ICA Maxi, lyft och fingrat. I sista stund har jag besinnat mig. Lagt tillbaka böckerna och gått ut. Bokhyllorna hemma är fulla med böcker. De flesta lästa och därtill mer än en gång. Några olästa. Bättre att koncentrera sig på de olästa än att fylla på med nya i hyllorna. På så sätt kom turen till "Boken om Blanche och Marie" av Per Olov Enquist igår när jag var slut i huvudet och inte tänkte göra någonting vettigt efter örontentan. Per Olov Enquist, en av svensk samtids största författare. Hyllad av kritiker. Mottagare av massor av priser. Tänkte att någonting måste man ju läsa av honom.

Det var någon föreläsare som pratade om den här. Troligen en preklinisk föreläsare. Gissar att han föreläste om MS och genom det kom in på neurologen Jean Martin Charcots gärningar och chefande på Salpetrière på 1800-talet. För jag vet att det var i samband med Charcot som boken kom på tal.

Den handlar om Charcot, hans patient Blanche Wittman. Men också om PO själv - hans barndom framförallt. Också Marie Curie - hennes liv, hennes stordåd, hennes crime de passion (näe, jag har inte läst franska - svänger mig med några få fraser - men kan inte stava till dem). Allt i en salig blandning. Sanning och fiktion. Vad som är vad går inte att säga. Utgående från Blanches tre frågeböcer, den gula, den röda och den svarta.

Och jag greppar det inte. För mig är det bara en helt obegriplig virvelvind av ord. Förvirrande och obegripligt.  Är alla hans böcker likadana får nog Enquist vara för min del framöver. Däremot skulle jag kunna tänka mig att läsa mer om Marie Curie eller Charcot. Fast då helst skrivet av någon annan författare.

Någon som vill ha boken och ge den en chans, trots mina ord? Skicka ett mail så kommer den på posten.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Värst vad du var redig då, med tanke på bokrean. Och nej, efter den recensionen får nog Enquist vara för min del.

Postat av: Lilla Mysan

Jag kanske kan få låna den sen när jag läst ut Middlesex, Myrrha och den där andra jättetjocka boken som jag har men inte minns namnet på? Om du inte redan blivit av med den då vill säga :-)

2009-03-07 @ 12:02:56
Postat av: Mamma

Instämmer helt i din recension av PO Enkvists bok. Jag orkade inte heller med den.

2009-03-07 @ 15:04:23
Postat av: KD

Åh mamma, har du hittat kommentarsfunktionen? :-)Välkommen!

2009-03-07 @ 15:17:23
Postat av: KD

Den ordnar vi, Lilla Mysan.

2009-03-07 @ 15:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback