Paula

En av mina favoritförfattare är Isabel Allende. I alla hennes böcker finns lite av hennes familjs historia, lite av Chiles historia, spännande personporträtt, udda figurer. Så också i den här, men det här är nog den som mest håller sig till sanningen. Hon skriver den åt sin dotter, Paula, när Paula faller i koma på grund av porfyrin. Hon skriver medan Paula är sjuk. Om Paula, hennes sjukdom, om sitt eget liv, om släktens historia. Det blir mycket nutidshistoria eftersom hon var släkt med Salvador Allende och kommer ihåg när han kom till makten och hur han störtades. Jag undrar om inte delar av min fascination för Chile kommer sig just av att jag läst Isabel Allendes böcker. Drömresan vore att få se Chile, från söder till norr med en avstickare till Galapagos.

Det är en oerhört stark bok, gripande. Varje gång jag läser den får den mig i tårar, och jag har säkert läst den en fyra till fem gånger vid det här laget. Varje gång jag läser den hittar jag nya detaljer som jag fäster mig vid. Har du inte läst boken har du missat någonting.

Kommentarer
Postat av: Mårr

den har jag missat tror jag - men jag älskar andarnas hus och har nog läst den 15 ggr. Bra tips, vet att jag vet att dottern hade porfyri, men inte för att jag läst den boken.

2009-03-21 @ 17:45:37
Postat av: KD

Åh, Andarnas hus tycker jag också om.

2009-03-21 @ 19:57:05
Postat av: Dinfia

Hon är kanon! Har du läst Gabriel Garcia Marques då? Rekommenderas! Samt Carl-Johan Almqvist: Den Den vidunderliga kärlekens historia



2009-03-22 @ 14:24:40
Postat av: KD

Check, DinFia!

2009-03-23 @ 16:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback