Hetero? Homo? Bi?

1000 gånger, minst, har vi haft det uppe på patient-läkarrelationstimmarna. Förutsätt aldrig att patienten har en partner av andra könet. Fråga alltid efter partner, inte efter fru eller man. Jag vet inte jag, jag har tyckt att det är larvigt. Alltid annars lär vi oss att det vanliga är det vanliga. Man kan liksom inte i varje given situation fråga patienterna "neutralt" eller efter alla specialfall. Om jag var lesbisk skulle jag inte ta illa upp om någon frågade efter min man, men alla är vi ju olika. Att jag frågar kvinnor efter deras man/pojkvän innebär ju inte på något sätt att jag är negativt inställd till att de har en kvinna vid sin sida.

Nå, nu var det inte jag som frågade utan doktorn jag gick med. Doktorn tog anamnes. Doktorn visste att kvinnan fött barn tidigare och frågade nu om hon använde kondom. Patienten var tyst ett tag och sa sedan med ett härligt garv: Näe, för det är en kvinna. Doktorn och jag krackelerade och fortsatte skratta långt efter att patienten gått. :-)

Doktorn, var väldigt mysig. Snabb och effektiv. Rakt på sak med patienterna ändå tror jag inte att en enda tog illa upp. Doktorn pratade bra svenska men inte alldeles perfekt så när h*n dikterade på en patient lät det så här: Patienten visste inte att hon hade en son. H*n menade: Patienten visste inte att hon hade en sådan. :-) Säkert förstår sekreteraren det, men lite roligt var det.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Skulle nog tro att de som inte har en partner av motsatt kön är rätt vana vid den typen av frågor så det borde väl kanske finnas något vettigare att lägga utbildningstimmarna på?

Postat av: Mårr

:)

Nu försöker jag förstås gissa vilken av doktorerna det kan vara. Tänker på två st av tjetjensk härkomst som är supergulliga båda två, men det kan förstås finnas fler nu.

2009-09-15 @ 21:15:01
Postat av: KD

Håller med du, Lotta!

Gissa på, Mårr!

2009-09-16 @ 06:59:37
Postat av: Helena och Juvelen

Justus skickar blöta tack-slafsar till LB. Den lille röde blev så stolt så över att få en särskild gratulation av the one and only taxfröken :-).

2009-09-16 @ 16:20:28
URL: http://www.dovier.se
Postat av: Petra

En sebra är en sebra är en sebra

Nå, inte så ovanligt förvisso, men det vanliga(re) är det vanliga(re).

2009-09-16 @ 20:03:11
Postat av: Petra

PS. Jag har inte glömt fröerna, jag är bara förkyld och dödstrött och går och lägger mig samtidigt som ungarna, för tillfället.

2009-09-16 @ 20:04:03
Postat av: Mårr

Hm. Jag har fastnat i österledstänk. Vitrysk? Rysk?

Kan ha blandat ihop det.

Jomen en suverän iransk doktor också, fast där är det inga språkförbistringsproblem tror jag.

2009-09-16 @ 21:06:16
Postat av: KD

Fundera vidare, Mårran.

Petra, det kommer när du orkar. Se du till att ta förkylningen först. Jag vet hur det är att vara totalslut.

Lilla taxfröken är allt lite impad av tjusige herrn, Helena.

2009-09-16 @ 22:24:26
Postat av: Ylva

man kan ju inte förutsätta att folk är hetero, det är ju urknäppt. jag tar som hetero tar ju tom illa vid mig, tänk om man alltid var tvungen att rätta folk. usch.

knappast för mkt snack om genus och heteronormativitet på utbildningen../ylva läkarstudent

2009-10-03 @ 17:17:17
URL: http://ylvaochainas.blogspot.com
Postat av: KD

Varför kan man inte det? I alla andra fall lär vi oss att "det vanliga är det vanliga". Jag lägger ingen värdering alls i det. Ärligt talat skiter jag i folks kärleksliv så länge de inte skadar någon annan.

2009-10-05 @ 21:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback