Rörigare och rörigare

Hrm, det var visst ett tag sedan ...

Det blir rörigare och rörigare här hemma allt eftersom vi packar upp. Rumsformer gör att det inte är helt lätt att möblera. Mitt kontor börjar det i alla fall bli ordning i. PC och skrivare på plats. Skolböcker likaså. Sitter vid farfars gamla skrivbord, med hans bokhylla och dokumentskåp bredvid. Tänk efter 5 års studier får jag äntligen en plats där jag kan hitta studiero.

Utan farmors gamla möbler som vi hämtade när hon kom på hem i våras hade det varit bra tomt här. Det känns trivsamt att ha gamla möbler, inget större värde i det mer än affektionsvärdet, men vi tycker allt att det blir charmigt så här. En blandning av gammalt och nytt. Hittade en härlig reclinersoffa i skinn (det enda ytskikt som fungerar väl ihop med liten best).

En anledning (jag ska ju inte bara skylla på mina två veckor i Karlstad) till att inredningen är lite eftersatt är att trädgården lockar, speciellt med det fina väder som varit. Jag har grävt och planterat, skördat och lagt in. Har begått mina första misstag som trädgårdsägare. Bergsknallen som sticker fram på baksidan sträcker sig längre under jord än jag hade förväntat mig, syrenen kan nog bara ha en tillfällig placering där. Busken som jag hyfsade till ganska så rejält är nog egentligen inte klippbar på hösten. Det blir intressant att se hur den ser ut i vår.

Köksträdgården är påbörjad. Turligt nog hittade jag ett trädgårdsmästeri som skulle slå igen så kryddor, syren, krusbär och hallonplantor kom hem till mig för halva priset. Från annat ställe kompletterade jag med björnbär, mer hallon och tayberry. Några lökar har också slunkit ner i jorden.

Några sparris- och jordgubbsplantor till våren så blir trädgården acceptabel för stunden. På sikt ska det till fler frukt- och bärträd och rabatterna ska blomma hela säsongen. Men jag har insett att det är lång väg dit. Först måste stora träd ner (till grannarnas förtjustning eftersom de tjatat på tidigare ägaren i åratal), stubbar bort och rabatter strippas på befintlig växtlighet. Bestämda planer får växa fram långsamt.

Det är så tyst och lugnt här. Så lummigt och fint. Härligt med mycket plats. Lilla Besten stormtrivs och är en betydligt lugnare hund när inte grannens ungar skriker i trappan och slår på räcket. Hon mår bättre när hon inte behöver vakta.

Vet ni, vi har det väldigt bra här Mr H, Lilla Besten och jag!

 

Kommentarer
Postat av: Mårr

Hurra, det blir man superglad att höra!



(Men du, det var ILLA att vi inte hann ses. Annan gång?)

2009-09-21 @ 18:40:55
Postat av: Anonym

Låter som om ni fått det riktigt, riktigt bra. Bara att gratulera. :)

2009-09-21 @ 21:03:55
Postat av: Lotta

Hm... det var jag som skrev ovanstående, men nu "svalde" någon mitt namn igen.

Postat av: Helena och Juvelen

Det låter verkligen toppenbra - härligt :-). Jag är så avundsjuk så du anar inte! Men du, kan du inte visa några bilder på det som händer i trädgården och inomhus? Jag är nyfiken!

2009-09-21 @ 23:46:39
URL: http://www.dovier.se
Postat av: Annette

Vilken fin fin trädgårdsläkare du kommer att bli:)

2009-09-22 @ 12:17:45
Postat av: Petra

Åh, vad härligt! :)

(Men ska ni verkligen ta bort träden???)

2009-09-22 @ 21:27:51
Postat av: Bonita

Det låter så underbart.

2009-09-23 @ 08:32:52
Postat av: KD

Tack! Jo, jag tror träden måste bort. De är enorma och står nog för nära huset. Mitt hjärta blöder för jag älskar träden. Ska kolla vad en arborist säger. Hrm, bilder. Jo, det kommer nog så småningom.

2009-09-24 @ 11:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback