Fiskgratäng med sparris - 4 port

Ärligt talat, det här receptet är det så länge sedan jag lagade att jag inte har en susning om hur det smakade, inte heller var det kommer ifrån. Om någon lagar det så kan ni ju vara snälla och berätta om jag ska laga det igen.

Ingredienser:
600 g torskfilé
0,5 tsk salt
0,5 dl fiskbuljong
2 dillkvistar
200 g sparris
115 g musslor

Gratängsåsen:
3,5 msk vetemjöl
0,5 dl grädde
mussel- och fiskspad
0,5 dl riven ost

Gör så här:
Tina fisken lätt, skär i 2 cm tjocka skivor och lägg i en gratängform.
Häll på buljongen och lägg på dillen.
Täck med folie och ställ in i ugnen i 200 grader i 10-15 min.
Häll av fiskspadet i en kastrull, ta bort dillkvistarna.
Lägg musslor och sparris på fisken.
Rör ut mjölet i musselspadet, vispa ner redningen i fiskspadet, tillsätt grädden och låt såsen sjuda några minuter, smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över fisken. Strö på riven ost och gratinera i 275 grader i 5-10 min.
Servera med pressad potatis eller ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0