Bananer i kokosmjölk - 4 port

Receptet är hämtat ur en bok som heter Wok-bok. Jag vet att jag stod och stirrade på ingredienserna när jag skulle laga det och undrade om det verkligen kunde vara något. Till min stora förvåning var det faktiskt helt ok, om än något sött för min smak. Kanske ska man testa om man kan klara sig utan extra socker?

Ingredienser:
4 dl kokosmjölk
1,5 msk strösocker
0,5 krm salt
1 dl rostade kokosflingor
4 bananer

Vispa ihop så här:
1. Häll kokosmjölken i en wok. Tillsätt socker och salt och sjud mjölken på svag värme ca 5 min. Rör om då och då.
2. Rosta kokosflingorna till ljusbrun färg i en stekpanna. Skaka pannan ofta!
3. Skala bananerna och skär dem i 1,5 cm tjocka skivor. Lägg dem i kokosmjölken och låt sjuda 20-30 sek.
4. Häll upp bananer och kokosmjölk i portionsskålar, helst av porslin. Strö rostade kokosflingor över och servera.

Desserten är också god att servera kall, gärna med en kula vaniljglass till. 
En god dryck till är aromatiskt kaffe eller te till (att det skulle vara gott påstås i originalreceptet, själv har jag inte provat så jag har inte en susning). Sätt till 1 tsk krossade kardemummakärnor i det malda kaffet eller tebladen vid bryggningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0