Fylld köttfärsgrotta (4 port)

Det här äter vi emellanåt här hemma. En upphottad variant av köttfärslimpa. RIktigt gott. En bra festmåltid tillsammans med potatisklyftor som också barnen brukar kunna få i sig. Receptet stulet på ica.se :-)


Ingredienser:

½ dl ströbröd
1½ dl vatten
1 tsk salt 
1 krm peppar 
400 g blandfärs 
1 ägg

VITLÖKSFYLLNING MED SKINKA:
1 ask färskost (med vitlökssmak)
100 g rökt skinka 
1 dl gräslök (klippt)

FETAOSTFYLLNING MED OLIVER OCH TOMAT:
100 g fetaost
1 dl gröna oliver (hackade)
2 tomater  (tärnade)
2 tsk timjan 

HET FYLLNING MED CHILIPEPPAR:
1 röd paprika  (tärnad)
1 gul lök (hackad)
1 chilipepparfrukt (urkärnad och finhackad)
100 g gräddost (tärnad)
1 msk chilipulver

PENSLING:
2 msk smör eller margarin


Tillagningstid:
Max 20 min

Svårighetsgrad:
Medel


Gör så här

Blanda ströbröd, vatten, salt och peppar. Låt stå och svälla ca 10 min.

Blanda i färsen och äggen. Arbeta färsen till en smidig smet. Lägg den i en smord ugnssäker form.
Forma färsen till en längd och gör en fördjupning i mitten. Välj någon av fyllningarna och lägg i fördjupningen. För ihop färsen över fyllningen.
Smält matfettet och pensla över färsen.
Stek mitt i ugnen i 175°C, ca 50 min.

Servera med klyftpotatis eller pasta, grönsallad och brytbröd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0