Wienersemla (10 st)

Ett recept jag egenhändigt stulit från Aftonbladet eller Expressen). Den är kaloristinn som bara den, men oerhört lättgjord och så fantastiskt god....i alla fall om man inte beströr den med potatismjöl som jag gjorde utan håller sig till florsocker. Första omgången gäster var väldigt artiga och sa ingenting. Turligt nog upptäckte jag det själv ganska snabbt och hann åtgärda det hela innan alltför många proppat i sig. *Fniss* Receptet räcker till 10 medelstora semlor. Smördegen ska tina i 20 min, vilket inte är inräknat i tillagningstiden. Tid: 30 min


Det här behövs till semlan:
1 pkt fryst smördeg (425 g)


Fyllning:
3 dl vispgrädde
1,5 dl Kesella vanilj
1 tsk malen eller stött kardemumma
100 g mandelmassa


Till pudring:
Florsocker


Gör så här:
Låt smördegen tina i cirka 20 minuter och ta ut runda bakelser med ett kakmått, ca 8 cm i diameter. Har du inget kakmått kan du använda den vassa kanten av en öppnad, rengjord konservburk.
Lägg smördegskakorna jämnt fördelade på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 10-15 minuter tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna helt.
Vispa grädden luftig tillsammans med kesella och kardemumma. Riv mandelmassan fint och vänd ner i grädden.
Skär ett lock av smördegsbakelserna och fyll dem med vaniljgrädden. Sätt tillbaka locket och pudra med florsocker


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0