Helstekt oxfilé med ljummen rödbetssallad och getostcréme - 4 port

Lagade till det här som jag hittade i Buffé nr 1 - 2010. Fantastiskt gott! Mr H hade synpunkter på mängden grönsaker men jag tystade honom med en portion "flens flies". Själv klarade jag mig fint utan, men så älskar jag allt med rödbetor och getost.

Du behöver:
700 g oxfilé i bit
olivolja, salt, flingsalt, peppar

Till getostkrämen:
100 g getost (chevré)
2 dl créme fraiche

Till salladen:
2 rödbetor
1 ask sockerärtor (150 g)
1 burk matvete (410 g)
1 påse babyspenat (70 g)
2 msk färskpressad limejuice

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 125 grader
2. Putsa, bryn oxfilén runt om i 1 msk olja i en stekpanna. Lägg över i en ugnssäker form. Stick in en köttermometer i den tjockaste delen. Ställ in i ugnen tills innertemperaturen är 58-65 grader, ca en timma.
3. Ta ut köttetk, linda in det i smörpapper och låt vila 15-20 minuter.
4. Getostkrämen: Mosa getosten och blanda med créme fraiche, 1 krm salt och 1 krm peppar.
5. Sallad: koka rödbetorna mjuka. Gnid bort skalet under rinnandekallt vatten, dela sockerärtorna på snedden. Skär rödbetorna i klyftor. Fräs sockerärtor och rödbetor i 1 msk olja ca 2 min i en stekpanna. Häll av matvetet och blanda i. Fräs ytterligare någon minut. Vänd ner spenaten och låt allt bli varmt. Blanda i 1 msk olja och limejuicen. Krydda med 1 tsk flingsalt och 2 krm peppar.
7. Skär köttet i skivor, servera med den ljumma salladen och getostkrämen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0