Psyket nästa

Njae alltså, man kanske skulle ta och boka in sig på ett rum på psyket efter den här helgen? En liten mini-semester så där? Det finns patienter som jag tror betraktar psyket som ett pensionat. Ett ställe dit man kan åka när livet strular lite. När husdjuret dör. När man förväntas ställa till med fest hemma. När man är livrädd för att damm ska falla eller att prata med andra. När man helt enkelt inte har lust att bita ihop längre.

Veckans överläkare bekräftade det idag. Vården misslyckas med att ställa krav på patienterna. Misslyckas med att få patienter att ta ansvar för sitt eget liv. Det är synd. Då minskar tillgänligheten i vården för de som är sjuka på riktigt. Och sådana har vi gott om. Tyvärr är det inte alldeles lätt att hjälpa dem. Att hitta rätt medicin och rätt dos tar tid - om det alls går.

Ps För den som undrar är Lilla Besten en alldeles vanlig Best idag. Kanske inte riktigt lika pigg som vanligt, men väldans nära sitt habitualtillstånd.

Kommentarer
Postat av: Dinfia

Gud vad skönt att höra att hon börjar bli kry!



2008-12-01 @ 17:40:35
Postat av: Anonym

Habitualtillstånd... det låter bra, tror jag. Och professionellt. :)

Postat av: Lotta

Nu strular kommentarerna igen. Först slukade den mitt namn, och sedan hela kommentaren?!



Habitualtillstånd låter bra, tror jag? Och framför allt låter det professionellt. :)

2008-12-01 @ 21:42:20
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Lilla Mysan

Åh, shit, så skönt att höra att hon börjar bli sig själv igen.

Jag har funderat på det där UL lever som ska göras på henne - exakt hur ska de göra det på en osederad liten best? För jag antar att en ny sedering är out of the question, sas. Hon är ju inte precis lugnet själv när okända människor vill fnula med henne. Raka mage, ligga still på rygg med klet på magen och någon som trycker en probe mot magen tror jag kan kännas lite läskigt för en liten taxdam.

Nu är det bara matte som ska upp på fötter också...

Du vet var jag finns!

2008-12-01 @ 21:52:58
Postat av: KD

Habitualtillstånd är bra, Lotta! Som vanligt, typ.



Du LM jag har minsann funderat på det där också. Har kommit fram till att matte blir nog den som får trycka proben. Hur svårt kan det vara, typ?

2008-12-02 @ 10:02:35
Postat av: KD

...och tack LM. Jag är inte redo än, men rörd och glad över erbjudandet.

2008-12-02 @ 15:29:37
Postat av: Lilla Mysan

Äh, inte så svårt. Säger hon som gjort det en gång på hund och en gång på sig själv ;-) Om sen hela levern undersöktes vid dessa två tillfällen förtäljer dock inte historien :-)

Erbjudandet kvarstår tills du är redo om du blir det och om du har lust och ja, du vet.

PS Besök mottages tacksamt på gynop 8/12 DS <--- HJÄÄÄÄLP!

2008-12-02 @ 17:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback