Man bestämmer själv när det gör ont

På bokcirkeln hade jag inga synpunkter på vad vi skulle läsa. Poängen med att delta i cirkeln är delvis att få grepp om vårt lilla samhälle och bygga lite kontakter och delvis att få inspiration till att läsa nya saker. Kände en viss oro när tanterna nämnde vilka författare de vanligen läser. Så föreslog bibliotekarien "Ut och stjäla hästar" av den norske författaren Per Petterson. Lite undrande var jag över valet men när boken kom visade den sig vara riktigt trevlig. Lättläst, rar, småtrevlig historia som visar sig ha mer djup än man tror från början.

Baksidestexten säger väl det mesta och ändå ingenting:
"Sommaren 1948 bor Trond och hans far på en fäbod vid en älv nära gränsen till Sverige. Trond är femton år. Det han upplever de sommarveckorna - död, svek - kommer i grunden att förändra hans liv.

Mer än femtio år senare flyttar han till ett litet hus vid en insjö, tillsammans med sin hund."Hela livet har jag längtat efter att vara ensam på ett ställe som det här. Även när det var som bäst; och det har inte varit sällan. Jag har haft tur." Hans närmaste granne visar sig vara en annan skadskjuten äldre man, någon han kände från förr, och som han är tvungen att förhålla sig till. Sommaren 1948 börjar plåga honom."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback