En bortkastad kandidatdag

Idag har jag haft en katastrofalt dålig dag. Allting har gått fel. Men, man kan inte annat än skratta åt det.

Min handledare den här veckan är söt, rar och kunnig - men, ack så stressad. Hon ger mig känslan av att en god kandidat är en kandidat som håller sig undan ... men, jag tar det inte personligt. Vet inte riktigt varför hon är stressad. Läkarna på endonk verkar inte ha någon vidare tung arbetsbelastsning. Nåja det var inte det jag skulle berätta om, utan om min dag.

Började med att patienten jag skulle skriva in inte dök upp - förrän efter lunch. När han väl dök upp så ville han absolut inte träffa en kandidat med motiveringen att han träffar nya läkare och kandidater varje gång. Kan inte säga annat än att jag till fullo förstår honom och log därför och sa att jag skulle ordna så att han fick träffa sin läkare istället så fort hon kunde. Passade på att fråga om det var ok att jag var med och lyssnade. Det var det. Så jag gick för att leta reda på min handledare och lämnade patienten i korridoren och medan jag argumenterade för patientens sak med handledaren (Hon sa att enligt reglerna kan han inte neka. Vilket jag anser att han kan. Vägrade därför ta honom) . Medan jag gjorde det sade någon någonting till patienten i korridoren och han exploderade verbalt. Vi kunde höra honom skrika om "olika läkare varenda gång". Jag var lite undrande över varför min handledare inte gick ut och pratade med honom och försökte gjuta olja på vågorna, men hon sa bara att hon inte tänkte prata med någon som är så arg. Till slut kom överläkaren ut i korridoren och tog med patienten in på ett rum. Hur det hela slutade har jag inte en susning om.

Nästa patient skulle skrivas ut på 15 minuter. Taxin stod och väntade.Men, hon ville ha fyra recept och hade frågor som: Vilket är bäst för mitt diskbråck? Voltaren eller Citodon?
Ja, vad svarar man på det? Jag insåg att för effektivitetens skull var det lika bra att handledaren tog den här patienten själv direkt.

Nästa patient skulle få en biopsi gjord under ultraljud. Följde med patienten till röntgen, bara för att upptäcka att det var fel dag. Ultraljudet är i morgon.......
Håhåjaja, en dag av kandidatens liv bortkastad. Men, det känns ändå ok. Jag befinner mig i alla fall inte på BMC - gråskalornas monument
Ha en bra dag i morgon!

Kommentarer
Postat av: ami

Hej, va skönt att du piggnat till!! Låter som en mindre rolig dag! I efterhand kommer det säkert ändå kännas bra att ha sett hur andra (inte) hanterar "krångliga" patienter. Härligt att du försvarade patienten, hade jag också gjort i det läget! SJÄLVKLART ska man få bestämma om kandidatnärvaro/undersökn är ok el inte!!!! Själv säger jag för det mesta nej tack, när det gäller mig själv. När barnen varit sjuka är det däremot ok för mig att kand finns med o lyssnar o frågar (småpluttarna ogillar alla vitklädda lika mkt). Och självklart behandlar jag pat som jag själv skulle vilja bli behandlad, tror man har en annan känsla för detta när man varit "offer" själv... Hoppas att du får en toppendag imorgon iaf, som plåster på såren... :-)

2007-03-21 @ 20:40:06
Postat av: Kandidat Dropp

Hur går det för dig, på din placering?

2007-03-21 @ 22:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback