Fem av sex jourer på akuten gjorda

Inte vet jag hur det gick till, men jag satte faktiskt diagnoserna på patienterna jag fick på akuten idag. Det är svårt på akuten. När ska man skicka hem patienter? När ska man det inte? Bröstsmärta är nästan svårast. Trots att det finns en logik i EKG så tycker jag fortfarande att de är apsvåra att tolka. Tycker aldrig att de ser ut som i skolboken. Medicin är ingen exakt vetenskap. Det blir tydligare och tydligare för varje dag som går. Ofta jobbar man på indicier. Tar prover. Utesluter. Funderar på statistiken: Vad är mest sannolikt? Under de premisserna är det inte så konstigt om patienter ibland blir felbehandlade.  Men att jag som aldrig sett en herpes zoster satte diagnosen, men inte min handledare - det känns oroväckande. Måtte jag ha tillräcklig erfarenhet den dag jag själv måste ta ansvar för patienterna så att jag kan fatta rätt beslut om den fortsatta vården.


Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Gosh, jag skulle aldrig våga skicka hem nån nångång om jag var läkare :-| Det är ju en sak att felbehandla ett djur, det är jobbigt nog... Men visst är det som du säger, även inom veterinärmedicinen. Man gissar, gör uteslutningar, tänker på vad som är mest troligt. Det är inte ofta man har en helt solklar diagnos. Tyvärr.

Postat av: Lilla Mysan

Och jag är alldeles övertygad om att du kommer bli en fenomenal läkare!

2007-05-17 @ 00:29:23
URL: http://lillamysan.diaryland.coml
Postat av: Kandidat Dropp

Näe, det är verkligen inte lätt. Sannolikheter styr vad man gör...

2007-05-18 @ 00:35:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback